zaterdag 31 oktober 2009

Naar de Ruta 40

Dinsdag 27/10


We gaan vandaag nog wat aan de auto werken, de lift doet het niet meer en Jos wil het toch proberen te repareren. We gaan eerst langs bij de ferreteria (ijzerwinkel) om van alles en nog wat. De mannen van de ferreteria vinden het heel grappig dat ik daar aankom met een papiertje met tekeningen van wat ik nodig heb en ze doen alle moeite om me te helpen. We parkeren de Josmobiel bij de busterminal want die hebben een grote parking en beginnen eraan. De Jos heeft heel de motor van de lift uit mekaar gehaald en hij weet wat er mis is. Nu moet ik weer op pad op zoek naar een winkel waar ze zekeringen van 80 ampère verkopen, de mannen van de ferreteria sturen me naar iemand die elektriciteit van auto’s doet en voila een beetje later heb ik mijn zekering te pakken. Het was goed te doen om de Jos manueel naar boven te pompen maar met den elektriek gaat het toch gemakkelijker. Als je reist zoals wij nu doen kom je echt wel heel veel met de plaatselijke bevolking in contact, als je een georganiseerde reis doet wat zou je dan toch in een ferreteria, lavanderia of autoshop gaan zoeken maar wij moeten dikwijls op zoek naar het één of ander en ik vind dat geweldig, de Jos vindt wel dat ik altijd lang in de winkels blijf hangen maar ja, ne mens moet toch af en toe eens wat buurten ook he.



Woensdag 28/10


Vanmorgen zijn we hier in Sarmiento het plaatselijk museum gaan bezoeken het gaat vooral over de Tehuelche en de Mapuche, de Indianenstammen die hier vroeger leefden en ook over de eerste kolonisten. Het klein museum is echt een bezoekje waard en zo weet je toch iets meer over de streek waarin je rond rijdt. ’s Middags vertrekken we uit Sarmiento en we hebben niet echt een doel vandaag we zien wel waar we stoppen. Een beetje na de middag krijgen we goesting in onze biefstukken en steken de barbecue aan, nu schijnt het zonnetje en vanavond moeten we waarschijnlijk binnen eten. Een 50 km voor Rio Mayo rijden we de Ruta 40 op, hier zijn we al eens geweest met ons Liesbeth en Weking, na een paar kilometer komen we bij een prachtige rivier. We kunnen vlakbij de rivier parkeren en dat wordt onze slaapplaats voor vannacht. Het water van de rivier is kristalhelder, het komt recht van de Andes, dus we vullen onze watertank bij met rivierwater.


Donderdag 29/10


Vanmorgen werden we al vroeg wakker gemaakt door een paar mannen die bij de rivier kwamen vissen, we hebben een tijd zitten kijken maar omdat ze toch niets konden vangen zijn we maar doorgereden. Vanaf Rio Mayo wordt de Ruta 40 heel slecht en we worden flink door mekaar geschud. Vlakvoor Perito Moreno is de weg geasfalteerd, het is natuurlijk wel waar dat de 40 een deel van zijn charme verliest als hij geasfalteerd is maar na uren schudden en rammelen kan me dat gestolen worden. In Perito Moreno rijden we naar een kleine camping waar we 2 jaar geleden met Kerstavond met Liesbeth en Weking gestaan hebben en waar we toen, snel en zonder toestemming, de wasmachine van de camping gebruikt hebben. Ik ga dat nu toch maar niet meer proberen want ze waren daar toen niet zo heel blij mee. Ik probeer in een internet shop de foto’s van de orka’s door te sturen maar het lukt niet want als ik picassa download ligt hier heel het systeem plat.


Vrijdag 30/10


We besluiten een kijkje te gaan nemen in Los Antiguos, aan het Lago Buenos Aires, hier een 50 km vandaan, we hebben nog tijd genoeg voor we naar Chili gaan en daarom kunnen we gerust een eindje van onze route afwijken. Een eindje voor Los Antiguos komen de besneeuwde Andestoppen al in het zicht en er komt een ijzige wind van de bergen maar het is een prachtig zicht. Het Lago Buenos Aires heeft een prachtige kleur, ijselijk blauw, je ziet gewoon dat het berekoud is. Los Antiguos blijkt een gezellig dorpje te zijn met een hoop winkeltjes en restaurantjes en er is een camping vlakbij het meer. In de internetshop probeer ik mijn foto’s nog eens door te sturen maar weer wil het niet lukken dus daar zul je waarschijnlijk nog een paar weken op moeten wachten.


Zaterdag 31/10


We hebben goed geslapen vannacht met de chauffage op en toen we vanmorgen naar de bergen keken zagen we dat het daarboven flink gesneeuwd heeft vannacht. We blijven vandaag nog wat in Los Antiguos om wat boodschappen te doen en we willen vanavond ergens langs het meer slapen als we tenminste wat beschutting vinden voor de wind. We gaan vandaag serieus wat voorraad inslagen want als we naar de Paso Roballo, richting Chili, rijden is er nergens niets meer te koop.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Jij bent mijn beste vriend tante elly en jij bent ook lief.
Welk heb jij al allemaal gedaan?
Ik speel graag met Ronan. En Ronan heeft al 1 tand. Ronan bijt mij soms.
Ik schrijf graag op mijn bureau(aan haar bureau in schriftjes ;-))
dikke zoen
tove

Anoniem zei

Alee , hopelijk overleven jullie het op de weg naar Chili;-)

Hier is kristel ondertussen gestopt met de papillon Ze doet wel nog wat werkskes voor mij en springt hier en daar wat in.Verder gaat ze wat reizen en een beetje de boekingsofficekes aflopen voor Papillon.
Jaja , ik heb nu wa meer Thai staff en ook duvel,hoegaerden,kriek en leffe op de menu . Ge kunt dus gerust afkomen als je chili uitbent:-)
HA JA, EN WITTE EN RODE WIJN HEBBEN WE OOK ZULLE
tot van de week dan ??
Ils xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx