donderdag 30 augustus 2012

The Amish

Vrijdag 24 augustus

Gelukkige Verjaardag Winde.

We zijn de Staat New-York en we blijven een dag en nacht in het Watkins Glen State Park.  In Watkins Glen is een schitterende kloof, de rivier loopt door de kloof en hier en daar zijn kleine watervalletjes. De Jos blijft op de camping als ik de wandeling door de kloof doe, het is onmogelijk voor hem want er zijn honderden trappen en het is ook totaal onmogelijk om zoiets aan te passen.  Het is een prachtige wandeling maar wel heel vermoeiend al die trappen omhoog, later ontdek ik dat je de wandeling ook andersom kan doen, bergaf dus.  De mensen in de staat New-York zijn totaal anders dan in al de andere staten die we bezocht hebben, zo vriendelijk ze in de rest van de States zijn,  zo stug zijn de New-Yorkers.  Dat verschil merken we niet alleen op de camping maar ook in de winkels en op de straat.

Zaterdag 25 augustus

We waren al vroeg uit de veren en rijden de staat Pennsylvania binnen, de ontvangst in het welkomcenter is hartelijk en de mensen overstelpen ons met informatie en folders over hun staat. Het Noorden van Pennsylvania bestaat vooral uit grote loofwouden en donkere naaldwouden, het doet ons een beetje aan Duitsland denken.  ‘s Middags zien we een kleine picknickplaats, de zon schijnt en we halen onze stoelen en onze barbecue uit de auto.  Een eindje verder zit een hele groep bejaarden die een verjaardagsfeestje hebben, voor ze vertrekken komt één van de vrouwen naar ons en we krijgen een dessert van haar, een soort pudding met fruit en room, het was superlekker.  Ze vraagt hoe we hier toch terechtkomen vanuit België en iets later vraagt ze of ze ons een Big hugh mag geven omdat ze nog nooit iemand van België geknuffeld en gekust heeft, dus pakken we haar eens goed vast en geven haar een dikke kus.  Iets later komen er een paar Rangers langs om wat te buurten, we staan er echt van te kijken hoe anders de mensen hier zijn dan in New-York.

Zondag 26 augustus

We rijden door de bossen van Pennsylvania en het lijkt wel of we door het Zwarte Woud rijden toch zeker als we in een dorpje komen met de naam: Germania,  het landschap hier is zacht en lieflijk en ook hier steken we de barbecue weer aan op een picknick Area.  In het stadje Williamsburg gaan we naar de Millionaire’s Row kijken, vroeger waren in deze stad de grootste houtzagerijen van heel de USA gevestigd en in Fourth Street woonden toen de meeste miljonairs  van heel het land.  De huizen zijn bijna allemaal van rond 1880 maar ze zijn slecht onderhouden, vreselijk gerestaureerd en bijna allemaal opgedeeld in appartementen, slecht hier en daar staat er nog een mooi, origineel exemplaar tussen.  Terug op de baan worden we overvallen door een serieuze stortbui en we besluiten dan maar bij Wal-Mart te overnachten.  We hebben deze trip al dikwijls bij Wal-Mart geslapen, je staat er nooit alleen , het is gratis en je hebt de winkel bij de hand.

Maandag 27 augustus

Onderweg door Pennsylvania zien we de eerste Amish boerderijen, het zou ons niet direct opgevallen zijn maar het is maandag, wasdag,  en overal hangt de wasdraad vol met hun traditionele kleding.  De Amish stammen af van de Zwitserse beweging van de wederdopers van 1525 en de Old Order Amish vormen het meest behoudende deel van deze beweging. Ze staan afwijzend tegen elke band met moderne technologie zoals elektriciteit, telefoon en auto’s . Met hun sobere kleding, witte kappen voor de vrouwen en strohoeden voor de mannen, hun koetsen, leven ze vrijwel onveranderd sinds hun voorouders in de 17de eeuw godsdienstvrijheid opzochten in Amerika.  Omdat we een prachtig plekje zien bij de Susquehanna rivier stoppen we, ik maak daar eten klaar en we blijven een paar uurtjes bij de rivier zitten.  We rijden vanavond tot in York en gaan nog maar eens bij Wal-Mart slapen.

Dinsdag 28 augustus

Wij gaan vanmorgen eerst een bezoekje brengen aan de Harley Davidson fabriek, het knutselavontuur van de 21 jarige William Harley en de 20 jarige Arthur Davidson is uitgegroeid tot een enorm bedrijf en de Harley Davidson is in de USA de meest populaire motor. De rondleiding door de fabriek is interessant maar het is jammer dat je er geen foto’s mag maken want er staan daar prachtmachines. Na ons bezoek aan Harley Davidson rijden we naar een totaal andere wereld, naar Amish Country in Lancaster, hier woont de grootste groep Amish en Mennonieten van heel de USA en dan vooral de Old Order Amish.  Door hun manier van leven en kleding trekken de Amish de aandacht van de hele wereld en het stikt hier dan ook van de toeristen, restaurantjes, winkeltjes, je kan zelfs ritjes maken met koetsjes enz.. Wij besluiten, uit respect voor deze mensen, daar niet aan mee te doen en rijden een paar landweggetjes op tussen de boerderijen en al gauw zien we de Amish aan het werk op hun velden, het is een schitterend gezicht als ze met hun paarden aan het werk zijn. We stoppen even langs de kant van de weg en er komt een Amish jongen om met ons te praten, het is een ongelooflijk vriendelijke jongen en hij vindt het geweldig dat we niet meedoen met de andere toeristen, hij vertelt ons over hun leven en over de verschillende groepen binnen de beweging en als we heel traag en duidelijk Nederlands spreken kan hij ons verstaan, ze spreken thuis een mengeling van Duits en Nederlands.  We gaan ook nog even langs bij het informatiecentrum van de Mennonieten en daar bekijken we de film : “Who are the Amish”.  De Mennonieten van het centrum waren al eens op bezoek geweest in Friesland, in Pingum, waar de oprichter van hun orde, Menno Simons, vandaan kwam. Wij zijn vandaag in ieder geval weer een pak slimmer geworden en alhoewel er heel veel nadelen en beperkingen zijn aan hun manier van leven heb ik er toch wel respect voor dat ze het kunnen.  In een klein dorpje gaan we op een camping staan en daar zien we heel de avond koetsjes met Amish voorbij komen en niemand rijdt hier met de fiets maar ze hebben allemaal een soort step.

Woensdag 29 augustus

We rijden stilaan Lancaster Amish Country uit langs rustige landweggetjes en ook hier zien we de Amish weer aan het werk met paard en kar.  We kopen bij één van de boerderijen een vers gebakken krentenbrood en eten het bijna in één keer op, dat smaakt zo lekker na maanden Amerikaans brood. Onderweg komen we een paar kinderen tegen die van hun schooltje komen en als ik vraag of ik hen mag fotograferen beginnen ze heel enthousiast ja te knikken, ze poseren echt voor mij. Als ik vraag of ze de foto’s willen zien zijn ze, zoals alle kinderen, heel nieuwsgierig, ze gooien hun stepjes aan de kant en glunderen als ze zichzelf op de foto zien.  Op weg naar Maryland passeren we de laatste Amish boerderijen, Pennsylvania Dutch Country en zijn bewoners was echt een hele aparte belevenis en als je de toeristenpaden verlaat is het echt niet zo moeilijk, als ik dacht, om met deze mensen contact te maken. In Maryland rijden we naar een State Park maar daar is pas vanaf vrijdag plaats dus zoeken we een mooi plekje om te picknicken en gaan vanavond nog maar eens bij een Wal-Mart slapen.

ils zei

De wall mart is iets goed ee
Ik wil foto's van de Amish Elly. Hoe zittet?