woensdag 8 oktober 2014

TERUG NAAR TEXAS

Zaterdag 27 september t/m woensdag 8 oktober

Met gemengde gevoelens stappen we op het vliegtuig richting Texas, enerzijds blij om terug te keren naar ons vrije leventje, ons zwerversbestaan maar anderzijds bezorgd om onze familie hier in België achter te laten. Na een vlotte maar toch vermoeiende vlucht, staat Margot ons in Austin al op te wachten en wij zijn nieuwsgierig om haar nieuwe huis te zien.  De volgende morgen is een uitgeslapen  Jos al op inspectieronde in en rond Margot’s nieuwe huis, een paar uurtjes later zijn we al op weg om stenen en beton, voor de fundering van het tuinhuis, te kopen. Samen met Margot bezoeken we downtown Austin, we eten op een gezellig terras en lopen door 6 th Street waar nu een markt aan de gang is.  De volgende morgen start Jos al vroeg met de fundering van het tuinhuis en Margot en ik rijden naar het Round Top Antique Festival.  Het is onmogelijk om dat allemaal in één dag te doen want er staan honderden tenten, verspreid over 5 dorpen vol met antiek en rommel. Er hangt een gezellige sfeer en wij snuffelen in alle rekken, lopen van de éne tent naar de andere en we zien overal wel iets wat we willen hebben.  Omdat het zo warm is, zetten we ons regelmatig met een drankje in de schaduw en we kunnen naar hartenlust  commentaar geven op alles en iedereen want niemand verstaat hier ons plat Nieuwmoers.   Woensdagmorgen rijden we naar nonkel Glenn, Matt’s nonkel, waar de mobilhome de hele tijd gestaan heeft en zoals altijd is het een blij weerzien met onze trouwe vriend, de Josmobiel. We bedanken nonkel Glenn, nemen afscheid van Margot en Matt en we rijden richting Noord-Texas waar het hopelijk een beetje koeler is.

We zijn goed en wel vertrokken als we zien dat het lampje van de voorgloeier blijft branden dus besluiten we te stoppen bij Mercedes, we worden vriendelijk ontvangen en direct geholpen maar ze hebben benodigde onderdelen pas binnen 2 dagen binnen. We kijken op de kaart of er iets in de buurt is en maken een afspraak met Mercedes om vrijdagmorgen om half 9 terug bij hen te zijn.  Het is al redelijk laat als we buiten komen bij Mercedes en omdat we al onze boodschappen nog moeten doen, parkeren we bij Walmart en blijven daar ineens overnachten. Onze 1ste nacht in de Josmobiel is, ondanks de hitte, goed meegevallen en goed uitgeslapen rijden we naar een meer in de buurt waar we de hele dag wat rondhangen.  Vrijdagmorgen rijden we al op tijd naar de Mercedes garage waar ze, zoals afgesproken, het bestelde onderdeel installeren en zo kunnen we enkele uren later echt op weg naar het Noorden. We wilden eigenlijk naar Palo Duro Canyon, de 2de grootste canyon van de USA, maar daar geraken we vandaag echt niet meer en waarom zouden we ons haasten.  Niet ver van Abilene zien we een wegwijzer naar “Lake Brownwood State Park”, we draaien af en boeken ineens 2 nachten op de kleine, gezellige camping.  Het is zalig warm weer met een lekker briesje, ik trek mijn wandelschoenen nog eens aan, we genieten van het zonnetje en maken kennis met een paar toffe mensen van Colorado.

Zondagmorgen vertrekken we al redelijk vroeg want we willen vandaag echt in Palo Duro State Park geraken en dat is nog zo’n kleine 700 km van hier. Wij rijden urenlang door de Great Plains, de prairies, het is redelijk saai en we zien vooral veel katoenvelden, duizenden windmolens en veel oliepompen. Als we bij Palo Duro State Park aankomen en de canyon inrijden, staan we echt verbaasd van de schoonheid van het landschap hier, wat een contrast met de saaie prairies, dit is Texas op zijn best. Wij zoeken een mooi plekje op één van de campings en besluiten ineens 7 dagen te blijven, er zijn zoveel plekjes in de buurt die we willen bezoeken en dan moeten we niet elke keer verhuizen. De camping ligt helemaal beneden in de canyon, we zijn omgeven door een ruig landschap van roodgekleurde rotsen, de zon schijnt heel de dag volop en ’s avonds hoor je de coyotes vlakbij huilen, prachtig .. dit is het Wilde Westen.  We proberen nog wat kleine dingetjes aan de Josmobiel op te knappen maar daar komt niks van omdat we de hele dag bezoek hebben, we vallen hier natuurlijk wel op tussen al die supergrote mobilhomes. We verkennen de canyon al eens, hier en daar is de weg afgesloten en moeten we door de rivier rijden, voor sommigen is dat vervelend maar voor ons is dat alleen maar heel plezant.