vrijdag 30 december 2011

Zalig Kerstfeest iedereen.

Woensdag 21/12

Vandaag willen we naar het zuidelijkste stuk van de Everglades rijden en de weg ernaar toe is prachtig, het lijkt wel of je door een dierenpark rijdt, honderden vogels en bijna evenveel alligators die lekker liggen te zonnen. Het zuiden van de Everglades, Everglades City is een tegenvaller want er weinig te zien buiten wat hotels en een veel te dure camping. We besluiten terug te draaien want onderweg hebben we een wegwijzer naar een meertje zien staan. Lake Burns blijkt een fantastisch mooi plekje te zijn en je mag er gratis overnachten, we zetten ons aan de rand van het meertje en gaan in de zon zitten. Het is bloedheet en het water van het meertje is zo helder en zo aanlokkelijk maar er zwemmen alligators in dus blijf ik veilig in mijn stoeltje zitten. We maken ’s avonds een kampvuur en babbelen wat met onze buurman die van Pennsylvania komt.

Donderdag 22/12

We rijden vandaag een heel stuk Noordelijker door een Indianenreservaat, de Seminoles. Je ziet er eigenlijk weinig van want de kleine dorpjes zijn ommuurd met houten schuttingen, ik weet niet of het is om pottenkijkers buiten te houden of om de alligators op afstand te houden. Bij het State Park Little Manatee River stoppen we voor vandaag, de rivier is echt wel little meer dan een flinke sloot is het eigenlijk niet maar we hebben hier een mooi plekje en er zijn wasmachines die ik heel dringend nodig heb.

Vrijdag 23/12

Vandaag gaan we een heel stuk rijden want we willen met de Kerstdagen ergens aan de Golf Van Mexico zitten maar we weten nog niet goed waar. We gaan van de grote baan af en volgen de kustweg, we rijden door een aantal kustplaatsjes maar vinden niet echt een camping waar we met Kerstmis willen zitten. In Crystal River, op 6 km van de Golfkust, vinden we dan toch een camping met alles er op en aan, zwembad, hot tubs enz… hier zal het wel lukken om Kerstmis te vieren.

Zaterdag 24/12

ZALIG KERSTFEEST iedereen

We zijn al om een uur of 10 op het strand en hebben een mooi plekje gevonden, een speciaal betonpad voor de Jos tot op het strand en een aangepaste tafel die overdekt is zodat we af en toe de schaduw op kunnen zoeken. We willen vanavond op het strand barbecueën en hebben alles daarvoor bij tot en met de goed gekoelde wijn. Het is zalig op het strand, geen windje, veel zon en warm genoeg om te zwemmen dus echt Kerstweer. Echt veel rust krijgen we niet want heel de dag komen er mensen langs om te vragen waar we vandaan komen en om de Josmobiel te bekijken. Ze blijven allemaal hangen en het wordt dan ook steeds drukker aan onze tafel, we ontmoeten zelfs iemand uit Vlaardingen die nu in Ohio woont en het is altijd prettig om weer eens in je eigen taal te praten. We hebben in de loop van de dag al ongeveer 10 adreskaartjes uit moeten delen en het gezelschap aan de tafel is heel verschillend, van Snelle Eddy tot Mister Bean, er zijn een paar rare exemplaren bij maar het is supergezellig op het strandje. Van eten op het strand zal niets komen want de vogels hier vallen aan zo gauw ze eten zien, als we tussendoor een stuk cake eten vliegen ze bijna in ons gezicht om de cake af te pakken. Na een prachtige zonsondergang met The Birds op de achtergrond rijden we naar de camping en we doen onze barbecue daar.

Zondag 25/12

Feliz cumpleaños Nico Garcia

Omdat het weer nog zo goed is rijden we nog maar eens terug naar het strandje, het is er veel drukker dan gisteren. De Amerikanen doen met Kerstavond heel weinig, maar met Kerstmis zelf wordt er stevig gevierd. In de namiddag overtrekt het een beetje en we rijden terug naar de camping waar ze Kerstmis aan het vieren zijn, laat in de avond worden er een paar serieus zatte Amerikanen uit het zwembad gehaald maar voor de rest blijft alles rustig.

Maandag 26/12

Gelukkige verjaardag Annemie

We verlaten de kust weer voor even en rijden nog wat verder Noordelijker, tot aan Manatee Springs State Park. Het is een schitterend park met natuurlijke bronnen, één van die bronnen is 27 meter diep en heeft een onderaards grottenstelsel , ze zijn daar volop aan het duiken. Het water in de bronnen is zo helder en heeft een ongelooflijk mooie, blauwgroene kleur, er ligt een toegankelijk wandelpad langs de bronnen tot aan de Suwanee rivier en daar zitten we te wachten op manatees maar ze zijn precies niet van zin om te komen vandaag.

Dinsdag 27/12

De streek rond de Suwanee rivier is vrijwel onbewoond en heel bosrijk, hier en daar is een klein dorpje en sommige lijken wel spookdorpen omdat bijna alles leegstaat. Onze auto start de laatste dagen niet goed en we denken dat we een lek hebben aan een dieselleiding. We passeren een kleine garage waar het vol autowrakken ligt maar we besluiten toch eens te gaan kijken, de mekaniekers zijn een paar bejaarde mannen maar ze kruipen direct onder de auto en we hebben inderdaad een lek in een leiding. De mannen vertellen ons dat dit een heel arme streek is en dat ze zelf al lang gepensioneerd zijn maar door moeten werken om te overleven. Een uurtje later is alles gerepareerd voor een belachelijk, lage prijs en we geven de mannen dan ook een flinke fooi, zo is iedereen weer gelukkig. We rijden nog verder Noordelijk tot aan het St. George State Park waar we een paar dagen willen blijven. Als we daar aankomen is de laatste plaats op de camping gereserveerd maar omdat de Jos in een rolstoel zit worden die mensen verwittigd en krijgen wij die plaats, het staat hier in de wet dat gehandicapten op een camping altijd voorrang krijgen en dat is dan weer een enorme meevaller want we wilden hier echt naartoe. St.George State Park is gelegen op een eilandje in de Golf Van Mexico en is via een lange brug met het vasteland verbonden. Het eilandje is 25 km lang en maar goed een kilometer breed dus we zitten langs alle kanten in het water.

Woensdag 28/12

Vanmorgen schijnt de zon volop op St. George Island, het is frisjes maar dat is normaal als je op een eiland zit. Jos gaat een stuk fietsen en ik wandel naar het strand, er is niet zoveel wind meer en omdat de zon zoveel kracht heeft is het er zalig met een sweater aan. ’s Namiddags wandelen we een andere kant uit en daar is een ramp tot op het strand zodat de Jos tot het water kan rijden. Terug op de camping maken we een kampvuurtje en bakken onze biefstukken, we kruipen al vroeg terug in de auto want het koelt enorm af ’s avonds. We zijn de laatste dagen een heel stuk Noordelijker gereden en dat voel je aan de temperatuur.

Donderdag 29/12

Gelukkige verjaardag Sarah.

We blijven nog een dagje langer op St. George Island, we hebben een goei plekje op de camping en het is hier vooral heel rustig en mooi. Al de State Parks die we tot hiertoe hebben gedaan waren dik in orde, mooie, rustige campings midden in de natuur. Ik dacht vroeger altijd dat Amerikanen een luidruchtig volk waren maar het is eerder tegenovergesteld, ze zijn vriendelijk en komen langs om een praatje te maken maar voor de rest zijn ze heel, heel rustig en ons valt vooral op dat de kinderen superbeleefd zijn. De zon schijnt volop en de lucht is stralend blauw dus we gaan een strandwandeling maken, het is warmer dan gisteren en we kunnen in ons T-shirt het strand op. Het extra wieltje dat de Jos gemaakt heeft voor zijn rolstoel heeft al veel dienst gedaan en nu ook weer, hij kan er zonder al te veel problemen mee over het strand rijden. De meeuwen zijn, ook hier weer, brutaal en absoluut niet bang van mensen, als ze eten zien vallen ze resoluut aan. Als de Jos met moeite zijn appel op heeft en hij het klokhuis omhoog houdt, heeft hij na een paar seconden al beet. We gaan terug naar de camping en eten op tijd want ’s avonds wordt het echt koud hier, we willen trouwens morgen op tijd doorrijden om de broodnodige boodschappen te doen en deze blog door te sturen.

Jos en Elly zei

Liesbethje,

volgende week komen de alligator foto's en wat ik gekocht heb op de rommelmarkt zeg ik natuurlijk niet hé. Wacht maar af.

Mamie xxxxxxxxxxxx

Ton en Anneke zei

Hallo Elly en Jos,
Wij wensen jullie een mooie Oudejaarsavond en een goed en reislustig jaar in 2012 toe.
Wellicht zullen wij elkaar in het noorden van de USA of Canada ontmoeten. Wij willen de camper in mei 2012 naar Baltimore verschepen en dwars door het noorden van de USA en Canada naar Alaska reizen.
Groeten van Ton & Anneke/Breezand NL

Liesbeth & Weking zei

Toeme toeme toeme... nu zen ik helemaal nieuwsgierig... xxx gelukkig nieuwjaar hé!

Jos en Elly zei

Hey Ton en Anneke,

We gaan zeker proberen om mekaar tegen te komen, dan kunnen we wat bijpraten en samen een lekker wijntje drinken.

Elly xx

Anoniem zei

jos en elly nog de beste wensenvoor het nieuwe jaar

elly en jos nog de aller beste wensen voor 2012 van lisette en johan

Herwig Geyskens zei

Hallo Jos en Elly ,wij wensen jullie een heel fijn en gezond 2012 toe!Ik lees jullie blog al meer dan een jaar en heb bewondering voor wat julie doen.Zelf zijn we verleden jaar ook in de usa geweest,het zuidwesten en dat was toch een van de mooiste reizen tot nu ,we hebben in de buurt van Page de niet zo bekende Coalmine-canyon en Bleu-canyon bezocht en we waren er heel alleen en prachtig!Dit overtrof de Grand-Canyon zelfs.Als je wat meer hierover wilt weten kom ik wel eens langs als jullie terug in Belgie zijn in't voorjaar.Groeten van Herwig&Tinneke uit Meeuwen-Gruitrode.

Anoniem zei

Sech Ely , ik weetook graag wat jullie op de rommelmarkt gekocht hebben he

Nog een gelukkig nieuwjaar allemaal xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx