dinsdag 17 april 2012

California

Woensdag 11 april

We zijn al vroeg uit de veren want we hebben nog het één en ander te doen vandaag. De huisbatterijen van de mobilhome zijn stilaan versleten, dat kan na 5 jaar dienst. Eén van de batterijen had vorige week de geest al gegeven en gisterenavond de 2de dus we gaan op zoek naar nieuwe. Bij Autozone verkopen ze ook batterijen voor mobilhomes maar ze hebben er geen met exact dezelfde afmetingen als de onze, de batterijen hier zijn een paar centimeter hoger en ze moeten onder mijne zetel. Met wat passen en plan trekken zitten ze onder mijne zetel, ik zit nu wel een paar centimeter hoger dan voordien maar dan kan ik alles nog beter zien dus geen enkel probleem. We rijden California binnen over Highway 40, door de Mojave woestijn. Na uren en uren droogte en cactussen begint die woestijn echt op mijn systeem te werken, ik begin zelfs van verveling de wagons van de lange trein te tellen, de langste had trouwens 136 wagons. Tegen de avond komen we in het stadje Barstow aan en daar rijden we ineens over de Route 66, het is maar een klein stukje maar het heeft wel iets, al die motels in pastelroze en pastelgroen, de lichtreclames maar heel veel gebouwen staan leeg en het ziet er verwaarloosd uit. We zien niet direct een camping dus doen we wat veel Amerikanen doen en rijden naar de parking van Wal-Mart om te overnachten, we zijn niet alleen want er staan al 3 mobilhomes.

Donderdag 12 april

Het is een pak kouder hier in California dan in Arizona maar ja we zitten in de bergen en dat scheelt. We zijn van de Highway afgegaan en rijden over een prachtige weg door de bergen, we volgen heel de tijd een snelstromende rivier en dat is toch veel boeiender dan een woestijn. Als we nog hoger de bergen inrijden is ineens de weg afgesloten omdat het serieus aan het sneeuwen is boven dus zakken we terug af. Onderweg, door de boerenstreek, zien we ineens een saloon uit 1851 en de Jos moet en zal er een pint gaan drinken, het is zo gezellig in de saloon dat we er ook maar blijven eten. Tegen de avond rijden we Porterville binnen op zoek naar een camping en anders is er altijd Wal-Mart nog.

Vrijdag 13 april

Van extremen gesproken, een paar dagen geleden zaten we te puffen met 35 graden en nu staan we hier voor een winkel om sneeuwkettingen te gaan huren. Het heeft de hele nacht geregend en daarom hebben we besloten om veel kilometers te gaan doen, we gaan ineens naar Yosemite Park rijden en dan later terugkomen voor Sequoia Park en Kings Canyon. Als we aankomen bij Yosemite Park horen we dat we het park niet in mogen zonder sneeuwkettingen, het is niet zeker dat we ze nodig hebben maar je moet ze bij hebben. In het informatiecentrum reserveer ik een camping in het park voor de volgende 2 nachten maar vannacht moeten we onze plan trekken want de campings zitten vol. Een slaapplaats zoeken is geen enkel probleem want op de weg naar het Nationaal Park kan je gewoon langs de kant van de weg slapen, we zijn echt niet de enigen die geen plekje meer op de camping hebben want overal staan er mobilhomes.

Zaterdag 14 april

Wij hebben reuzegoed geslapen en zijn al vroeg op weg naar Yosemite Park, het is gestopt met sneeuwen en de zon is er doorgekomen. Het Nationaal Park is prachtig, schitterend, fantastisch en nog veel meer en de sneeuw op de bergen en in de bomen maakt het plaatje compleet. We maken een ritje door een deel van het park en langs El Capitan, de berg die Tom Waes beklommen heeft. Hij liever dan ik want El Capitan is echt een loodrechte, hoge brok graniet, op het moment wordt er niet geklommen omdat het daarboven veel te koud is. Wij gaan een kijkje nemen op de camping die we gereserveerd hebben voor 2 nachten en de vriendelijke parkwachter geeft ons een andere plaats, veel groter, droger en vlakbij de rivier. Omdat de Jos in een rolstoel zit krijgen we toelating om op bepaalde wandelwegen met de auto te rijden, zodat Jos dichter bij de uitzichtpunten kan komen en ik vind dat eigenlijk ook wel gemakkelijk. We rijden tot Mirror Lake en zitten daar zelfs, goed ingeduffeld, in het zonnetje. Wat een mooi Nationaal Park en dan te denken dat we het eerst over wilden slagen omdat het wat uit de richting lag, daar zouden we eeuwig spijt van hebben.

Zondag 15 april

Gelukkige verjaardag Lotte

De zon schijnt boven Yosemite Park, de sneeuw valt uit de bomen en de wegen zijn droog. We rijden vandaag naar een ander deel van het park, dit deel is veel hoger gelegen en hier en daar zijn er nog wegen afgesloten maar de hoofdweg is mooi droog dus onze sneeuwkettingen kunnen in de auto blijven liggen. Als we een tunnel uitkomen zien we één van de meest gefotografeerde plekken in de USA, het is een ongelooflijk mooi zicht ook want je ziet in één keer de bergen, El Capitan, Half Dome, The Cathedral en de waterval. Het valt echt op hoeveel Japanners er hier zijn, je ziet hier veel Europeanen ook maar de Japanners zijn echt in de meerderheid. Elke Japanner heeft minstens 2 fototoestellen bij en ze nemen echt foto’s van alles zelfs van de wegwijzers en de openbare toiletten. ’s Namiddags maken we een wandeling naar de Yosemite Falls, deze watervallen drogen in de zomer volledig op maar zijn nu op zijn mooiste. Terug op de camping kan je goed merken dat de temperatuur gestegen is want gisteren zag je niemand buiten en nu zit iedereen te genieten van het zonnetje.

Maandag 16 april

We laten Yosemite Park achter ons, toen we hier aankwamen waren al de ergen besneeuwd maar nu al de sneeuw gesmolten is, zie je overal prachtige bloemen. Van ver lijken de berghellingen oranje, het ziet er in ieder geval mooi uit. Omdat we een wasmachine nodig hebben nemen we vandaag een KOA camping in Coarsegold. Ik zit wat te lezen over dit plaatsje en kom er achter dat Coarsegold bekend staat omdat er zoveel tarantula’s zitten, brrrrrrrrrrrrrrrrrrr vreselijk ik krijg ineens overal jeuk en zie overal iets bewegen. We hebben wel geen tarantula’s gezien maar ik weet zeker dat ze in de buurt waren.

herwig zei

Hoi Jos en Elly,fijn te lezen dat jullie het mooi vinden daar.Ik wil niet opdringerig zijn maaar ga zeker eens de Coalmine en Blue canjon opzoeken,deze liggen in de buurt van Page ,en in Page de lower-en upper canyon zeker ook gaan bekijken!Neem daar als gids tootsie's reisorgn.Als je uitleg wil hebben mail me dan maar :herwig.geyskens@telenet.be,misschien kun je op mn oude blog de foto's bekijken:www.wild-west2010.blogspot.com .Groetjes en nog een fijne tijd daar.

ils zei

Amai Yosemite park was van mij ook wel een favorietje eigenlijk,...tis schuun !

Elly ,...als er veel tarantula's zitten , heb je dan kans dat ze in de Jos mobiel terecht komen of nie?? ;-))
Waar blijven de foto's trouwens ,...of kan ik die niemeer zien?

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

liesbeth zei

sjaloes!!!!

Jos en Elly zei

Ils ik ga één van de dagen foto's van California doorsturen maar nu zit ik te smelten in Death Valley, weirmmmmmmmm amaai.
Het is zo warm, het haar brandt van mijn .....................

Dikke kus ej

Elly xxxxxxxxxxxxx

Liesbethje,

Wat zijde toch een braaf meiske om al mijn foto's terug te zetten, misschien is het wel het slimste dat ik daar mijn handen afhou ej.
Ne dikke kus van de allerliefste mama van de wereld.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

ils zei

Dat het haar van uw ...brandt , da is alleen maar gemakkelijk maar zie maar uit da ge geen gekookte eieren op uwe kop krijgt want da doe zeer . Ik kan het weten want het is hier ook onnoemelijk warm . Er vallen her gebraden vogels uit de bomen en ze droppen eerst hun gekookte eieren .

En Liesbethje , van mij ook heel hard bedankt want anders kon ik geen fotookes meer kijken

Ils xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

liesbeth zei

hahaha, inderdaad ma! Da's waarschijnlijk 't slimste hé!