vrijdag 22 juni 2012

Grand Tetons en Yellowstone

Dinsdag 12 juni

We rijden door het verlaten Wyoming, eens we het stadje Rock Springs gepasseerd zijn is er echt niets meer.  Het landschap doet ons een beetje denken aan de pampas in Patagonië, een uitgestrekt woestijnlandschap met enkel wat struiken.  We rijden nu al zeker 100 km door die woestijn zonder dat we een dorpje zien  alleen maar grote olievelden, Wyoming haalt veel van zijn rijkdom hier uit de grond.  In de namiddag zien we een wegwijzer met  Campground “Wheeping Rock” en daar rijden we naartoe, we hadden er eigenlijk niets van verwacht maar het is een schitterend plekje aan de Green River, echt een oase in de woestijn en omdat het BLM land is mag je er gratis kamperen.

Woensdag 13 juni

Gelukkige Verjaardag Bjarne.

We laten de mooie oase achter ons en rijden weer verder door het desolate landschap, hier wonen af en toe toch een paar boeren.  Veel van die boeren hebben hun landbouwmachines aan de kant gezet en hebben zich toegelegd op het olieboren, je kan ze geen ongelijk geven. De  boerderijen lijken een beetje op Southfork  (Dallas), wat koeien en paarden voor het plezier en voor de rest grote oliepompen op hun velden.  Tegen de middag begint het landschap te veranderen, het wordt bergachtiger en veel groener,  in Pinedale rijden we echt de bergen in naar Lake Half Moon, een schitterend bergmeertje met een kleine camping. De Jos haalt zijn vislijn boven maar ik haal voor alle zekerheid toch maar vlees uit de vriezer, hoewel we al noordelijk zitten en redelijk hoog is het zalig weer.

Donderdag 14 juni

We zijn onderweg naar Grand Tetons Nationaal Park en hier is Wyoming prachtig, snelstromende rivieren en bossen en in de verte zien we de besneeuwde bergtoppen al. De Grand Tetons zijn de jongste bergtoppen van het Rocky Mountains gebergte en de spitse bergtoppen zijn echt indrukwekkend. We gaan eerst zorgen dat we een mooie plek vinden op één van de campings hier en dan zien we wel verder.  Als we bij Jackson Lake over de camping rijden hebben we echt geluk want op het mooiste plekje van de camping, met uitzicht op het meer, rijdt juist iemand weg.  We willen het  Nationaal Park rustig bekijken dus betalen we ineens voor 4 nachten en voor de rest van de dag genieten we gewoon van de zon en het uitzicht.

Vrijdag 15 juni

We kregen vanmorgen al vroeg bezoek van een Amerikaanse professor, hij zag onze auto en was vooral nieuwsgierig naar de stickers van Argentinië, het was een ongelooflijk interessante mens met een brede kijk op de wereld en we hebben dan ook uren met hem gebabbeld.  De zon wil er vandaag niet echt doorkomen maar het is wel aangenaam warm, we rijden naar Jenny Lake en String Lake maar de Jos heeft een offroad weg op de kaart gezien.  De Snake River Road is een echte, ruige offroad weg  van ongeveer 30 km lang en we schudden van links naar rechts,  als we aan het einde van de weg zijn is alles in de kasten verschoven, onze boeken en nog een paar dingen zijn door de auto gevlogen maar we hebben er van genoten en daar gaat het om. Terug op de camping krijgen we  bezoek van mensen van Utah en samen hebben we een gezellige avond.

Zaterdag 16 juni

We rijden vandaag even het Nationaal Park uit, naar Jackson, om wat boodschappen te doen en we proberen het thuisfront nog eens te bereiken. Terug in het Nationaal Park slaan we een weg in naar de rivier en daar loopt een hele kudde bizons, we hebben geluk want ze steken juist de weg over en zo kunnen we ze van dichtbij bekijken.  We doen nog een ander deel van het park om elanden te zien maar die laten zich vandaag niet zien dus rijden we maar terug naar de camping waar we, met onze buren, het kampvuur aansteken.

Zondag  17 juni

We gaan vandaag een kano huren en wat over het meer varen, we willen eigenlijk een paar uurtjes varen maar er steekt een flinke wind op en dan is het direct minder aangenaam op het meer.  Hier in het park is een gedeelte afgesloten omdat er beren met jongen zijn, op de campings mag je geen eten, kookvuren, shampoo, zeep enz….. buiten laten liggen en er wordt serieus gecontroleerd.  Eén van onze buren had zijn kookvuur, zijn coolbox, zijn bestek en de rest buiten laten liggen en de parkwachters hebben alles meegenomen, je kan dan alles terug gaan halen maar je betaalt wel een boete.  Ze hebben natuurlijk wel gelijk, je wordt langs alle kanten gewaarschuwd en je kan echt niet naast de affiches kijken en eens de beren de weg naar de camping gevonden hebben dan begint de miserie.  We kruipen op tijd in ons bed want morgen rijden we heel vroeg door naar Yellowstone.

Maandag 18 juni

We zijn om half zeven al onderweg naar Yellowstone, het oudste Nationaal Park van Amerika en samen met de Grand Canyon het druk bezochtste.   Het middelpunt van Yellowstone is een vulkanisch plateau waar meer dan 10.000 hete bronnen en geisers liggen, meer dan de helft van alle bronnen en geisers in de wereld.   ’s Middags rijden we naar de Norris Geysers, vlakbij onze camping, de Jos kan heel het parcours langs de borrelende, rokende en spuitende geisers meedoen want er liggen overal houten loopbruggen.  Het is echt schitterend hier, dit is echt iets heel speciaal, overal komt er rook uit de grond en zie je kokend water opspatten, er hangt een zware zwavelgeur en de kleuren zijn zo mooi, een beetje onwerkelijk.  Een eindje verder in het park komen we een grote kudde bizons tegen, de bizons zijn de baas hier in Yellowstone,  ze lopen los in het park en als ze zin hebben  om over de weg te wandelen kunnen alle auto’s wachten tot ze weer de velden in trekken.

Dinsdag 19 juni

Vandaag staan er geen geisers op het programma, we gaan naar de Canyon van de Yellowstone River. De Yellowstone rivier stort hier neer in twee watervallen, de Upper en de Lower Falls en daarna stroomt de rivier verder door een geel, soms roze, gekleurde canyon.  Het is koud vandaag, het weer in Yellowstone dat moet je er gewoon bijnemen, gisteren was het aangenaam maar vandaag is er zelfs kans op sneeuw.  We maken een paar flinke wandelingen naar de watervallen en naar de indrukwekkende canyon, dat helpt tegen de koude en je krijgt het zelfs een beetje warm als je de felle kleuren van de canyon ziet.  Onderweg terug naar de camping komen we weer een aantal bizons tegen, ondanks hun tamme voorkomen kunnen ze gevaarlijk zijn en we bewaren dan ook een redelijke afstand want er gebeuren hier elk jaar ongelukken met toeristen (waarschijnlijk Japanners) die een foto willen van henzelf met een bizon erop.

Woensdag 20 juni

We hebben een koude nacht achter de rug maar vanmorgen is de zon al van de partij, het is een stuk warmer dan gisteren. Vandaag gaan we naar de Mammoth Hot Springs en daarna naar het Noordoosten van het park, we hebben al heel wat kilometers gedaan in Yellowstone maar het park is ongeveer even groot als de provincies Antwerpen en Limburg samen.  Bij de Mammoth Hot Springs splitsen we ons op want er zijn stukken waar de Jos niet bij kan, de hoger gelegen gedeeltes zijn voor hem een beetje moeilijk maar ik, met mijn goede conditie??, ga die wel doen.  In Mammoth Springs borrelen honderden thermale bronnen op, die gekleurde poelen met kokend heet water vormen, de mineralen in het water leggen een marmerachtige waas van travertijn over de stenen terrassen.  Als het begint te schemeren gaan we naar een vallei om naar het wild te bekijken,  er zitten honderden Wapiti herten en het is er gezellig druk.

Donderdag 21 juni

Vandaag gaan we naar de Old Faithfull Geyser, deze geiser dankt zijn naam aan het feit dat hij getrouw elke 90 minuten uitbarst. De stoompluim kan 36 tot 55 meter hoog zijn en kan tot 5 minuten aanhouden en per uitbarsting komt er ongeveer 31.800 liter water vrij.  We hebben een mooi plaatsje gevonden om de uitbarsting te bekijken en het is echt wonderlijk mooi, er zijn geen woorden voor.  Na de uitbarsting gaan we iets drinken, we bekijken de tentoonstelling en de film in het Visitor Center en daarna kijken we nog eens naar de volgende uitbarsting.  Na de Old Faithfull rijden we naar de Lower Terraces, nog meer geisers en modderbronnen, we zijn inmiddels de zwavelgeur al gewoon. Bij de Lower Terraces is gisteren een geiser uitgebarsten die al jaren in rust was, het kan hier alle dagen veranderen want de ondergrondse activiteit is hier enorm.  Op de parking van Lower Terraces staat een hele groep Amerikanen rond onze auto en het lijkt wel of wij een interview geven, ze vragen allemaal wanneer we een boek gaan schrijven en ze willen allemaal een kaartje van ons. Terug op de camping steken we ons kampvuur aan maar een bizon komt onze rust verstoren, hij besluit om vlak bij ons te komen grazen en we moeten even terug in de auto tot hij gedaan met eten heeft.

liesbeth zei

amai, ik zou toch maar oppassen als er zo'n bizon vlak bij den auto komt...

ils zei

Alee ik ben terug zelle ,...eerst hadden we storm hier in Lanta daarna had ik dengue en daarna was mijne labtop kapot maar alles is weer terug normaal ( zover da ge da zo kunt noemen ) en het was het wachten prcies wel waard he . Schoon lang verhaal deze keer en veul beestjes . Ik heb trouwens vandaag ook weer verhalen over jullie ehoord want heb met ons Margo gesproken ( alee meer geluisterd natuurlijk )
Gooi maar een bizoneke op den BBQ ....kan nie slecht zijn mej een wijntje

mieke zei

amaai,zo'n bangelijke natuur,echt super mooi,enjoy!!!