maandag 11 juni 2012

Mercedes Denver en de Rocky Mountains

Maandag 4 juni

Om 10 uur staan we al in Denver bij Mercedes voor de deur. Het begint allemaal heel plezant, de mensen van Mercedes zijn heel vriendelijk, de manager wordt onmiddellijk gebeld omdat er een Sprinter 4x4 is. Het is een drukte van belang rond en onder onze auto en ze willen er direct aan beginnen, we moeten gewoon een nieuwe remschijf en remschoenen hebben. De problemen beginnen als ze de onderdelen bij het hoofdkantoor van Mercedes USA moeten bestellen, die willen niet leveren omdat onze auto een Europese uitvoering is en niet verkrijgbaar is in de States. Ik bel zelf het hoofdkantoor op en leg hen, dan nog vriendelijk, alles uit. We zijn met al onze papieren en verzekering in orde en of die auto nu Amerikaans of Europees is dat speelt geen rol, ik moet die onderdelen hebben. Als ik bijna op mijn kookpunt ben zeggen ze dat de onderdelen binnen 2 dagen bij Mercedes Denver zullen zijn. Het is wel grappig dat al die mannen van Mercedes Denver rond mij stonden te lachen terwijl ik die van het hoofdkantoor flink op hun donder aan het geven was, het is ondertussen wel 6 uur geworden. Wij rijden naar de Wal-Mart, hier vlakbij, om te winkelen en we blijven daar op de parking overnachten.

Dinsdag 5 juni

Omdat we in de buurt van Denver moeten blijven, rijden we naar Chatfield State Park, het is zonnig en we zetten ons daar bij een meertje. Aan het meertje zijn ze honden aan het trainen om reddingsoperaties in het water te doen, het is een grappig zicht die grote Newfoundlander honden die in het begin niet van de bootjes durven springen. Hier in het State Park is een camping en daar gaan we overnachten.

Woensdag 6 juni

We zijn om 11 uur weer bij Mercedes Denver want dan zouden er de onderdelen zijn, niet dus. Rond 1 uur komen de onderdelen aan en de mekaniekers beginnen er onmiddellijk aan. Als we vragen of ze ook even het oliepeil van de versnellingsbak willen nakijken dan beginnen ze weer te panikeren. We zijn er inmiddels wel achter gekomen wat heel de kwestie is hier in de States, ze durven bijna niet aan een auto, die niet uit de States komt, werken en dat allemaal omdat ze bang zijn om aangeklaagd te worden. Hoe we ook zeggen dat wij hen niet zullen aanklagen, aan de versnellingsbak komen ze niet aan. Wij hebben inmiddels een nieuwe remschijf en nieuwe remschoenen maar we hebben nog iets nodig voor de ABS en dat moet uit Duitsland komen en daar begint de paniek weer. Ze staan hier weer met hun handen in hun haar dus zeggen wij dat we het zelf zullen regelen, je kunt niet geloven hoe opgelucht dat die mannen waren. Wij hebben inmiddels ons Liesbeth en Weking ingeschakeld en het zal wel in orde komen. Heel toffe mensen hier bij Mercedes maar ze zijn aan handen en voeten gebonden door alle regeltjes van het hoofdkantoor.

Donderdag 7 juni

Zo snel we kunnen verlaten we Denver en gaan op weg naar de Rocky Mountains. Rond 10 uur zijn we in het Nationaal Park en eerst gaan we op zoek naar een camping, we vinden een plekje met een schitterend uitzicht en daar gaan we 3 nachten blijven. ’s Middags bezoeken we een deeltje van het Nationaal Park en we zien al direct Bighorn Sheeps, er lopen twee rammen rond waarvan er één geweldige hoorns heeft. We hebben vandaag wel echt onze dag met de beestjes, we zien een jonge uil op zijn nest zitten en de moeder zit er vlak boven te waken, we blijven een beetje op afstand want de moeder is een reuzegroot beest en kijkt niet echt vriendelijk. Het is vandaag echt een schitterende dag, de zon schijnt en het is zelfs warm, dat is een meevaller want in de Rockies kan het echt koud zijn en veel regenen. Als we terug op de camping komen blijkt het dat we Nederlandse buren gekregen hebben, ze hebben een mobilhome in de States en reizen elk jaar voor een tijdje hier rond.

Vrijdag 8 juni

De zon schijnt weer boven de Rockies en wij trekken vandaag wat hoger de bergen in. Er zijn in de Rocky Mountains 60 bergtoppen van boven de 3000 m, we rijden tot op 3712 m en daar is het een heel stuk frisser en we voelen ook echt de hoogte. Er ligt nog wel wat sneeuw boven maar volgens veel mensen heeft het deze winter veel minder gesneeuwd dan de vorige jaren. Als we terug naar beneden rijden zien we, vlakbij ons, een wapiti-hert met een mooi, groot gewei, ik blijf op veilige afstand maar kan toch een paar schitterende foto’s maken. Terug op de camping maken we nog een praatje met onze Nederlandse buren, het is toch plezant hoor om in je eigen taal te kunnen kletsen.

Zaterdag 9 juni

We zijn al vroeg op pad want we willen vandaag naar Bear Lake, door de wegenwerken in het park is die weg gesloten tussen 9 en 4 uur maar vandaag is het zaterdag en er wordt niet gewerkt dus hadden we niet zo vroeg uit ons bed moeten komen. In de Rocky Mountains is er een ramp aan het gebeuren, de sparrenbomen worden aangetast door een kleine kever die zich een weg vreet door de bossen van de Rockies, 65% van de bossen zijn aangetast. De dode bomen worden gekapt en verbrand, er wordt gesproeid maar de kever is vreselijk hardnekkig en omdat het deze winter niet koud genoeg geweest is hebben de larven van de kever kunnen overleven. Hopelijk vinden ze een oplossing voor dit prachtige natuurgebied. Wij maken een wandeling rond Sprague Lake en eten ’s middags vlakbij het mooie bergmeertje. Bear Lake heeft alles wat een bergmeertje moet hebben, kristalhelder water en een prachtig decor van bomen en bergen met besneeuwde toppen.

Zondag 10 juni

Voor we vertrekken uit de Rockies drinken we eerst samen met onze Nederlandse buren koffie, we hebben met hen een gezellige tijd gehad. Wij rijden de bergpas over naar de andere kant van het Nationaal Park en er is enorm veel wind zodat de Jos boven, in de bergen, zijn stuur stevig vast moet houden. Vlakbij Grand Lake zien we onze eerste elanden en we kunnen dichtbij genoeg komen om foto’s te maken. Iets voorbij Grand Lake vinden we een kleine camping vlakbij het meer en daar steken we direct het kampvuur aan want door de strakke wind is het een stuk kouder dan gisteren. We krijgen bezoek van een Amerikaans koppel, ze komen vragen of ze foto’s van ons en van de auto mogen maken want hun zoon zit ook in een rolstoel dus de Jos poseert even op de lift voor hen.

Maandag 11 juni

We zijn onderweg naar Wyoming, het deel van Colorado waar we nu doorrijden is enorm verlaten. Je zal hier moeten wonen, ok je hebt een prachtig uitzicht op de bergen maar je buren wonen kilometers weg , de winters zijn koud en heel lang en de zomers zijn kort. ’s Middags rijden we de staat Wyoming binnen, het symbool van Wyoming is een cowboy die op een steigerend paard zit en met zijn Stetson zwaait dus dit is echt cowboygebied. We rijden door weidse grasvlakten die zich kilometers uitstrekken, ook hier is nog plek zat want de hele staat is 260.000 km2 groot en er wonen minder dan een half miljoen mensen. In Riverside vinden we een kleine camping die prachtig gelegen is vlakbij de rivier, de eigenaars zijn hele vriendelijke mensen en ze geven ons een pak informatie over Wyoming.

liesbeth zei

mijn buren zijn anders ook altijd kilometers ver weg ze... xxx

ils zei

Da zijn bijna lichtjaren bij jou buren Liesbeth;-)