dinsdag 23 juni 2009

Pantanal - muggenparadijs

Woensdag 17/06

Vanmorgen ging er een groep Amerikaanse toeristen met bootjes de rivier op allemaal in Kuifje-outfit, kaki broeken en hemden en een grote hoed op, camera’s met statieven en een fleske muggenspray in hun zak. Die Amerikanen toch, ge kunt ze van heel ver herkennen. Wij zijn vertrokken voor weer een dagje Pantanal, we zien vandaag niet zoveel vogels maar ongelooflijk veel krokodillen, ze liggen langs de kant vlakbij de weg dus als je uit de auto stapt moet je een beetje zien waar ge uw voeten neerzet. ’s Namiddags duiken er ineens een hoop Capibari’s op, als je er langs rijdt gaan ze met hun rug naar de weg zitten waarschijnlijk denken ze dat wij ze dan niet zien. In Porte Joffre, aan de rivier, zien we een camionneke met een Nederlandse nummerplaat staan en daar zetten we ons bij, de koffie en de reisverhalen komen op tafel en we besluiten hier ook te blijven overnachten.

Donderdag 18/06

We blijven vandaag samen met de Nederlanders, Ton en Anneke, in Porte Joffre. Hier stopt de Transpantaneira aan de rivier, vroeger kon je met een boot naar het Zuiden maar de eigenaar van de boot is gestorven en dus is het gedaan met varen. We hebben heel de dag wat zitten kletsen met Ton en Anneke, die hebben ook al flink wat reiservaring en het is altijd interessant om die reisverhalen te horen en in je eigen taal (ongeveer) te kunnen praten. Het is hier wel verschrikkelijk heet, je kan echt niet in de zon zitten en het is vochtig, niet echt een aangenaam klimaat en dan hebben we nog geluk dat het hier winter is.

Vrijdag 19/06

Proficiat Sarah en Pieter met de geboorte van je dochtertje Nore.

We vertrekken terug langs dezelfde weg als we gekomen zijn, er is maar één weg door de Pantanal maar dat is niet erg er is altijd wel iets te zien. Ton en Anneke vertrekken ook maar die zien we vandaag of morgen nog wel eens terug. We rijden tot Rio Claro en daar zetten we ons bij de rivier in de hoop dat het wat gaat waaien, het is echt bloedheet, zo’n 35°, gelukkig hebben ze hier een zwembad met koud water. Als het begint te schemeren vallen de muggen aan dus vluchten we binnen maar als het echt donker worden de muggen wat kalmer en kunnen we terug buiten zitten.

Zaterdag 20/06

We zijn vanmorgen uitgebreid gaan ontbijten bij Rio Claro en dan vertrekken we naar camping Portal Paraiso, die hebben een fantastisch zwembadje waar de Jos gemakkelijk in kan. Als we op de camping aankomen staan Ton en Anneke daar ook en ze blijven hier ook twee dagen. Als ik de was op de draad heb hangen duiken we zo snel mogelijk in het zwembad en voor de rest kletsen we gezellig met Ton en Anneke. Rond zonsondergang vallen de muggen weer even aan maar we hebben toch heel de avond buiten gezeten zonder al te veel beten.

Zondag 21/06

Terwijl we vanmorgen aan het ontbijt zaten zetten de muggen gelijk de aanval in dus ik ben al van ’s morgens vroeg gewapend met muggenspray. Het is hier weer verschrikkelijk heet, we duiken in het zwembad en ik denk dat we daar het grootste deel van de dag zullen blijven. Morgen vertrekken we uit de Pantanal, we hebben het gezien, onze ijskast begint leeg te geraken en hier is niks te koop dus moeten we naar een stadje hier vlakbij. Vanavond hebben we nog even buiten gezeten maar de muggen jagen ons terug in de warme mobilhome.

Maandag 22/06

We verlaten de Pantanal, het was echt mooi, je ziet overal dieren en buiten een paar haciënda’s en lodges woont er niemand maar we rijden naar de bewoonde wereld voor de broodnodige boodschappen. We rijden een stukje verder naar het noorden naar Chapada de Guimares, een Nationaal Park, het is er iets frisser en hopelijk zijn er minder agressieve muggen. In Chapades vinden we een kleine, rustige camping vlakbij het dorpje, er zitten nog twee Franse jongens. Hier willen we een paar dagen blijven, wat bekomen van de hitte en de muggenbeten.

Winde zei

dus jullie zijn nu negertjes met een paddenvel. schoon seg, zo´n vakantie!

Liesbeth & Weking zei

toch erg hé... zo op verlof gaan...

Anoniem zei

ge moet er vicks of tigerbalsem opsmeren ,..dan jeuken ze nie