dinsdag 18 augustus 2009

Entre Rios

Woensdag 12/08

Gelukkige verjaardag Lander.

We zijn vertrokken uit Yapeyu en rijden verder naar de provincie Entre Rios. De provincie Entre Rios ligt tussen de grote rivieren Parana en Uruguay. Vorig jaar hebben we een heel stuk van de Rio Parana gedaan en dit jaar willen we de Rio Uruguay verkennen. Andere reizenden hebben ons wel gewaarschuwd voor de politie in Entre Rios, die zou nogal moeilijk zijn maar we hebben nu twee controles gehad en ze waren heel vriendelijk. In Chajari zien we een bord met “Termas de Chajari” en omdat het toch tijd is om een slaapplaats te zoeken, rijden we daar naartoe. De Termas zijn supersjiek, mooie zwembaden en lekker warm water maar de Jos vindt er niks aan, volgens hem ziet het er te Europees uit,te netjes en te afgekuist, hij zit liever in een klein dorpje midden tussen de Argentijnen.

Donderdag 13/08

We doen wat boodschappen in Chajari en 15 km verderop is een camping aan de Rio Uruguay, omdat we geen goesting hebben om vandaag veel kilometers te doen rijden we daar naartoe. Op de camping is het rustig, we zijn de enige gasten en de Jos kan gerust zijn, het is hier niet zo afgekuist en perfect als aan de Termas. Het campingske is mooi gelegen maar zoals zoveel campings in Argentinië een beetje rommelig en het sanitair heeft duidelijk betere tijden gekend, de campingbaas is een hele vriendelijke mens dus we staan hier goed. ’s Avonds steken we een kampvuurtje aan en het is wel een heel welriekend kampvuur, we hebben hout van eucalyptusbomen en dat ruikt geweldig goed.

Vrijdag 14/08

We zijn op weg naar Concordia maar een heel stuk voor de stad is een grote stuwdam op de Rio Uruguay, vlakvoor die stuwdam zien we een wegwijzertje “camping”. Het blijkt geen echte camping te zijn maar er is een strand aan de Rio en je kan er vrij staan. Het weer is perfect, we dachten dat het hier kouder zou zijn dan in Corrientes maar het is een stuk warmer, zelfs de wind is lauw. Hier in Entre Rios zie je ongelooflijk veel appelsienbomen en overal staan kraampjes langs de weg, we hebben gisteren appelsienen gekocht aan zo’n kraampje en ik had 35 appelsienen voor 1 Euro en ze waren dan nog heel lekker, sappig en recht van de boom.

Zaterdag 15/08

Moederdag,
Gelukkige Moederdag voor ons moeder en voor moemoe.

Moederdag vandaag, geen bloemen en pannenkoeken ’s morgens voor mij, dat is thuis toch plezanter. Wij rijden vandaag naar Parque “El Palmar”, het Nationaal Parkje valt een beetje tegen qua natuur, veel mooie palmbomen maar voor de rest is er weinig te zien, wij zijn natuurlijk al een beetje verwend en het kan niet altijd even spectaculair zijn. Aan de rivier hebben ze wel een mooie camping en daar willen we vandaag en vannacht blijven. Als we op de camping aankomen ruiken we al van ver de barbecues en je kan er voor een paar peso een lekker stuk vlees kopen. Het is druk hier maar dat is plezant dan heb je wat afleiding en het is de hele dag al warm, zelfs ’s avonds kunnen we tot laat buiten zitten wat meestal niet het geval is. Het is in ieder geval gezellig ’s avonds met al die brandende barbecues en een hoop volk.

Zondag 16/08

Het is weer beginnen regenen en geen klein beetje, het giet, hagelt en waait keihard, dat wordt een dag binnen zitten. We rijden weg uit “El Palmar” richting Colon. Colon is een mooi stadje aan de Rio Uruguay en we zetten ons bij een kleine jachthaven. Het blijft regenen maar er zijn dappere vissers en die houden we heel de middag een beetje in de gaten, we lopen ook nog even binnen bij het internet café. Tegen de avond klaart de lucht op en we besluiten in Colon te blijven, hopelijk is het weer morgen beter dan blijven we hier nog een dag voor we naar Uruguay gaan. We gaan voor een paar weken naar Uruguay om in orde te zijn met onze papieren, we hebben 3 maanden gekregen voor Argentinië maar dat is heel nipt en daarom gaan we efkes naar Uruguay, als we dan terug binnen komen in Argentinië, krijgen we weer 3 maanden en dan zijn we weer gerust.

Maandag 17/08

Het weer is beter, de zon komt erdoor en we blijven vandaag in Colon, het is hier een gezellige drukte want er is een Nationale Feestdag in Argentinië. Wij hebben vannacht op een camping geslapen maar we gaan bij het stadje aan de rivier staan, we vullen onze watertank en leggen nog maar eens uit wie we zijn, waar we vandaan komen en hoe lang we hier blijven aan een paar nieuwsgierige Argentijnen, als we zeggen dat Argentinië ons heel goed bevalt en dat ze lekker vlees hebben zijn ze blij en we zijn direct hun beste vrienden. We zitten heel de namiddag buiten aan de rivier, het is nog wel een beetje frisjes maar de zon blijft schijnen. De Jos heeft weer geluk, er rijdt hier iemand serieus vast en het is niet te geloven hoe rap dat hij dan is om toch maar zijn winch te kunnen gebruiken. Die mens was blij dat wij daar waren om te helpen en de Jos ook dat hij zijn winch kon gebruiken dus iedereen weer content.

Dinsdag 18/08

We hebben vannacht gewoon langs de rivier geslapen en we blijven nog een dagje langer in Colon, het is goed hier en er zit hier een geweldig goeie beenhouwer. We gaan vandaag wel naar de camping omdat we electriciteit nodig hebben, eerst doen we wat boodschappen en het is hier opvallend veel stiller dan de vorige dagen, de Argentijnen zijn terug aan het werk. We bakken nog maar eens een paar grote biefstukken op onze barbecue en ruimen de Josmobiel wat op, morgen gaan we de grens over naar Uruguay, het schijnt geen moeilijke grenspost te zijn, ik hoop dat ze gelijk hebben.

Anoniem zei

Neeje das idd geen moeilijke grenspost want ooit hebben ze mij langs daar ook binnen gelaten. Tis wel een jaar of 15 geleden dus tzou kunnen dat ze niet meer zo zitten te zingen en eten als toen maar ge weet nooit he;-)
Ik vertrek vandaag naar Belgie. Hopelijk is dat ook geen moeilijke grenspost. Als ze me niet binnen laten dan ga ik Ciske zingen. Da zal ze leren
Nog veel plezier ginder he veul dikke kussen natuurlijk
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Ils

Anoniem zei

Amai Elly en Jos jullie genieten nogal hé? De foto's zijn keitof. Maar het gaat jullie goed daar zo te zien. Hier gaat alles zijn eigen leventje verder, het is vandaag bloedheet, het haar zou gewoon van.... geweet wel he?
Verder vele dikke kussen ook voor de Jos.
Ria

haha, Ria , ik kan dat aanvullen

Ils

Ik kan dat ook aanvullen, het is trouwens een van de beroemde uitspraken van Mai van den Brave.

Groetjes iedereen en ne dikke kus

Elly xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Delcroix Ludo zei

Jos en Elly,
Ik denk in mijn eigen ik ga eens kijken waar ze zitten en vooral hoe het met jullie is.
Ons Emma is hier geweest en ze heeft van dat plaatje koper dat de Jos haar gegeven heeft 2 grote letters gemaakt J(Jos)en een E(Elly)en nog een E van Emma en dat had ik net voor jullie gingen vertrekken aan jullie moeten geven want dan zouden jullie ginder altijd aan haar denken, maar ja ik kwam te laat je was al weg.
Verder hoop ik dat je ervan geniet en dat je niet teveel pijn hebt Jos.