dinsdag 25 augustus 2009

Uruguay

Woensdag 19/08

We zijn aan de grens met Uruguay en het is inderdaad een heel gemakkelijke grens, de douane van Argentinië en Uruguay zitten in één kantoor en ze geven de papieren gewoon aan mekaar door, dat bespaart mij een hoop weg en weer geloop. We rijden naar de Termas de Guaviyu en zetten ons daar op de camping. Voor de Termas is het weer te slecht, het regent en het is koud, het water mag dan al heel warm zijn maar ge moet er nog terug uitkomen ook. Het valt wel op dat Uruguay een stuk properder is dan Argentinië er is nergens langs de weg en hier op de camping geen vuiltje te bespeuren. ’s Avonds begint het keihard te waaien, voor ons is dat geen probleem maar de mensen die hier in een tentje zitten zijn volop bezig met zeilen en extra touwen omdat hun tent niet de lucht in zou gaan.

Donderdag 20/08

Het is opgehouden met regenen maar het is nog altijd koud, wij rijden verder het binnenland in, dwars door Uruguay richting kust. Het is hier heuvelachtig met echt groene weiden, dat is 5 maanden geleden dat we zo’n groene weiden gezien hebben, grote boerderijen en veel koeien en schapen. Het landschap doet een beetje denken aan het Noorden van Duitsland, wel mooi maar een beetje saai. Het is wel een heel vriendelijk volk hier in Uruguay, iedereen wuift en toetert als je voorbij komt. Tegen de avond zien we een mooi plekje aan een rivier en het lijkt op een camping, we rijden er naartoe en het blijkt geen echte camping te zijn maar een recreatiedomein van de politie, die moeten af en toe ook eens uitrusten. Wij mogen er zonder problemen en gratis overnachten.

Vrijdag 21/08

De zon komt er heel voorzichtig door en wij rijden verder richting kust, we zullen daar vandaag wel niet geraken maar we zien wel waar we terechtkomen. Het landschap wordt iets heuvelachtiger met meer rotsen en wat droger maar nog steeds veel koeien en schapen, het lijkt wel of hier bijna niemand woont af en toe zie je een paar huizen maar dat is het dan. Half namiddag zien we een wegwijzer naar een Nationaal Parkje en omdat we vandaag toch niet aan de kust geraken rijden we daar naartoe om te overnachten. We worden heel vriendelijk ontvangen door de parkwachter en we zetten ons daar op de camping. De Jos haalt direct zijn bijl boven om hout te klieven en iets later hebben we een schitterend kampvuur. ’s Avonds is het frisjes maar dicht bij ons kampvuurtje is het warm en gezellig, alhoewel er onderweg niet veel te zien was hebben we toch weer een mooi plekje gevonden om te overnachten.

Zaterdag 22/08

We rijden verder door het binnenland van Uruguay naar de kust, als je liefhebber bent van koeien, schapen en groene weiden moet je zeker naar Uruguay gaan, het binnenland is één grote wei met koeien en schapen. We hebben de kust gevonden en in Santa Teresa is een park waar we kunnen kamperen, het parkje is eigendom van het leger en je kan tot aan het strand rijden maar omdat het koud is en nogal hard waait gaan we een eindje van het strand staan. Het is hier heel rustig en we vinden een mooi plekje voor de nacht.

Zondag 23/08

De zon schijnt en het is een stuk warmer dan gisteren, we rijden een paar kilometer verder naar Punta del Diablo, een klein dorpje aan de kust. We kunnen hier bijna op het strand parkeren en besluiten hier te blijven overnachten. Het is een piepklein dorpje aan een prachtige baai, hier en daar wat vakantiehuisjes, een paar winkeltjes en wat vissersbootjes, hopelijk kunnen ze het zo houden en maken ze er geen Spaanse of Belgische Costa van, dat zou echt jammer zijn. Het blijft de hele dag zonnig en ’s avonds steken we onze barbecue aan, we zitten hier met een glaasje wijn weer op een 36 sterren terras.

Maandag 24/08

Gelukkige Verjaardag Winde

De zon schijnt weer en we hebben geen goesting om hier te vertrekken, we staan hier op een prachtig plekje waarom zouden we dan doorrijden. Vanmorgen heb ik eerst naar Winde gebeld om haar een gelukkige verjaardag te wensen en iets later kreeg ik eindelijk onze Koen nog eens te pakken. Half voormiddag komen er een paar vissersbootjes binnen, die mannen hebben heel de nacht op zee gezeten, ze varen full speed op het strand en daarna wordt de vis in bakken geladen en op een klein camionneke getast. Prachtig om te zien, ik heb er wat foto’s van genomen vooral voor ons vader, die gaat dat geweldig vinden. Het blijft heel de dag goei weer en tegen de avond steken we onze barbecue nog eens aan, iedereen hier schijnt het normaal te vinden dat we hier zo maar aan het strand kamperen, ze zijn vriendelijk en vragen waar we vandaan komen maar voor de rest laten ze ons doen, in Europa zouden we allang de politie op bezoek gehad hebben. Als het morgen nog zo’n weer is blijven we hier nog een dagje plakken.

Dinsdag 25/08/09

We blijven nog een dagje langer in Punta del Diablo, het is een beetje overtrokken vandaag maar dat geeft niks. ’s Morgens wandel ik even naar de winkel om de broodnodige boodschappen, babbel een beetje met de hippies die hier blijven hangen zijn en kijk wat naar de vissers. Er zijn inmiddels ook twee Franse mobilhomes aangekomen, ze zijn voor een jaar onderweg in Zuid Amerika, nu moeten we ons beste Frans weer boven halen en dat is niet altijd even gemakkelijk. Het leven is super relaxed hier aan de zee, morgen rijden we verder maar we blijven de kust volgen.

Winde zei

Ik vind het zo jammer om daar een nulleke te zien staan, dat we nog maar even een klein berichtje typen.
De eerste dag van het nieuwe schooljaar komt hier dichterbij. En ondertussen komt de Gust ook al een maand bij ons spelen. Geweldig om het verschil tussen Gust en Ronan te zien. Ik doe mijn best om binnenkort nog eens een fotootje door te sturen.

Vele kusjes van ons allemaal.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXx

Anoniem zei

Hey Winde,

Tove morgen weer naar school, allee wens haar veel plezier in school maar dat zal wel lukken he.
Geef de twee spruiten een hele dikke kus van mij, ik mis Tove haar gebabbel wel zenne.