dinsdag 11 augustus 2009

Naar Missiones

Woensdag 05/08

We hebben afscheid genomen van de familie Verellen, het was een geweldige tijd bij hen. Eerst efkes langs de bank, dat is af en toe nodig, daar horen we dat we al 5,6O Peso krijgen voor een Euro, vorig jaar was dat nog 4,50 en ze verwachten dat de Peso nog gaat zakken. Voor ons is dat natuurlijk geweldig nieuws maar voor de Argentijnen is dat minder. We rijden vandaag de hele tijd langs de Rio Parana en tegen de avond zetten we ons op een campingske in Itaizangu aan de Parana. We maken de barbecue aan en leggen er een paar grote biefstukken op en kruipen op tijd in ons bed.

Donderdag 06/08

Vandaag rijden we de provincie Missiones binnen, in Posadas zien we een grote garage van Michelin BFGoodrich, we hebben dringend een paar nieuwe banden nodig. Ze hebben de juiste maat in voorraad en ze willen er direct aan beginnen,de voorste banden worden er vanachter opgelegd en vooraan komen er twee nieuwe en ook nog een nieuwe reserveband. Een half uur later zijn we terug aan het rijden op spiksplinternieuwe banden. We wilden eigenlijk niet helemaal tot de Cataratas rijden maar in Posadas zien we een wegwijzer Cataratas 311 km, we kijken mekaar aan en zeggen tegelijk, we rijden door. Wat is nu 300 km in een land met zo’n afstanden en dan nog op nieuwe banden en de watervallen zijn prachtig. We rijden tot Wanda, een 35 km voor Iguazu en daar overnachten we op een kleine camping .

Vrijdag 07/08

Het is prachtig weer om de watervallen te bezoeken, de zon schijnt maar het is niet te warm. Als we daar aankomen mogen we recht voor de ingang parkeren en tot onze grote verbazing moeten we niks betalen, vorig jaar moest ik alleen betalen maar nu moeten begeleiders van rolstoelen ook niet meer betalen, ik heb de Jos voor alle fatsoen maar efkes geduwd dan en we kregen alle twee ook nog een serieuze kortingsbon om in het restaurant te gaan eten. De watervallen zijn ongelooflijk, schitterend, magnifiek…. Je geraakt er niet op uitgekeken. Overal zijn loopbruggen zo kon de Jos ook overal komen, het onderste circuit, waar je het water bijna kan aanraken, was vorig jaar nog niet toegankelijk maar nu liggen daar ook loopbruggen. De Jos heeft daar dus nu ook een ferme douche kunnen pakken. Tegen de avond zijn we daar in het restaurant gaan eten, nog maar eens grote biefstukken en een geweldig dessertbuffet, het was een superdag, we hebben genoten van ons dagje Cataratas. Alle verantwoordelijken voor parken, dierentuinen enz….uit België zouden eens een kijkje moeten komen nemen, hier aan de watervallen, om te zien hoe perfect hier alles aangepast is, dat zou voor ons een stuk gemakkelijker zijn. En geloof maar dat het niet simpel geweest is hier aan die watervallen en door de jungle.

Zaterdag 08/08

We vertrekken uit Puerto Iguazu en rijden richting Saltos de Mocona, watervallen aan de Rio Uruguay. Gisteravond is het beginnen regenen en het regent al de hele dag, vorig jaar wilden we ook naar de Saltos de Mocona maar toen was er teveel water en was het te gevaarlijk en we zijn bang dat het weer zoiets zal worden, ik denk dat we die watervallen niet mogen zien. Tegen de avond rijden we een klein Nationaal Park in en daar vertelt de parkwachter ons dat de weg naar Mocona waarschijnlijk onberijdbaar is. Morgen rijden we dus niet naar die watervallen, we zullen die wel op een postkaartje zien maar naar de Rio Uruguay. Omdat het zo hard regent is er vandaag geen barbecue maar ik bak binnen pannenkoeken, ook niet slecht.

Zondag 09/08

Feliz Cumpleaños Gustavo!!!!

Regen op zondag, een ramp voor de Argentijnen, hoe moet het nu met de asado? Het is gisterenavond beginnen regenen en het heeft de hele nacht gegoten, omdat het toch nergens anders weer voor is willen we vandaag eenheel stuk rijden. We moeten de grote baan pakken want de andere wegen zijn hier in Missiones onberijdbaar geworden, als het regent verandert de rode aarde onmiddellijk in een rode papboel. We rijden de provincie Corrientes binnen en de regen komt nog altijd met bakken uit de hemel. Aan de Rio Uruguay, in Yapeyu vinden we een kleine camping aan de rivier. We eten binnen en gaan dan maar vroeg slapen.

Maandag 10/08

Feliz cumpleaños Juan

Vanmorgen eerst efkes met de Juan gebeld om hem te feliciteren, hij wordt vandaag 32 jaar. Het weer is totaal veranderd, de zon schijnt en alles ziet er hier ineens anders uit. Het campingske is prachtig gelegen en wij slijpen ons tafel en stoelen buiten en installeren ons bij de rivier. We gaan even het dorpje verkennen, op zoek naar een bakker en de rest. We kunnen ’s avonds buiten eten en als het wat frisser wordt steken we een kampvuurtje aan.

Dinsdag 11/08

Omdat het hier zo mooi en rustig is blijven we nog een dagje langer want hoe zuidelijker we gaan rijden hoe kouder het wordt. Het zonnetje schijnt weer heel de dag en we krijgen wat bezoek van nieuwsgierige Argentijnen.We gaan nog eens een kijkje nemen in het dorpje hier en ze hebben een prachtig gemeentehuis en een mooi kerkje. Er staan hier ook nog 4 Italiaanse mobilhomes, we zijn hen al eens tegengekomen in Humauaca ook, ze zijn voor een half jaar op reis en ze zijn met 12, het zijn allemaal mensen van rond de 65 jaar. Morgen rijden we verder langs de Rio Uruguay.

Ronan zei

hallihallo,
Ik snap het nog niet allemaal :-)Nonkel Jos en tante Elly zijn 2 wezens op foto die tussen een hele dierentuin en prachtige landschappen wonen.
Jullie zullen nog heel wat kunnen uitleggen bij terugkomst!
lieve lachjes!)))))))))))))))))))))

Ronan

Tove zei

Lieve tante Elly, waarom blijf je zolang weg.
groetjes van Tove

Anoniem zei

Ja Elly ,...das nie schoon hee ;-)

Kzalle kik wel een goeiedag komen zeggen dan ,binnen een dikke week

dikke kus Ils xxxxxxxxxxxxxxxxx

Anoniem zei

Liefste, liefste Toveke,

Ja ik ben al lang weg he, maar als ik terug ben, heb ik veel te vertellen en dan kan ik jou dikwijls van school gaan halen en terug brengen naar de Vissenheuvel.
Dan halen we onze verloren tijd wel in he lieve schat.
Ils komt volgende week, maar dat is een kieken zenne Tove maar wel een goei kieken.

Ronan,
Als we terug zijn zult ge gauw weten wie we zijn, ik zal dikwijls op de Vissenheuvel rondhangen.