dinsdag 6 december 2011

Nieuwe reisplannen en autopech

WIJZIGING VAN DE REISPLANNEN

Normaal zouden we na Florida en Louisiana terug naar Mexico, Guatemala en Belize gaan maar daar hebben de problemen in Mexico een stokje voor gestoken. Er zijn al jaren problemen aan de Mexicaanse grens met de drugkartels, normaal vechten de kartels hun problemen onder mekaar uit en af en toe sneuvelen er politiemensen maar ze hebben nu schijnbaar een andere tactiek en ontvoeren en vermoorden toeristen. We hoorden het al in Texas en overal tijdens de rest van onze reis, zelfs de Amerikanen die in Mexico werken mogen niet meer de grens over omdat het te gevaarlijk is. We hebben contact opgenomen met de ambassade en die zeggen dat het onverantwoord is om Mexico binnen te rijden, dus Mexico wordt geschrapt want we willen dat risico niet lopen.
We wilden tot half of eind april rondreizen maar nu Mexico niet doorgaat gaan we begin februari naar België terugkomen en eind maart terugvliegen naar de States. We hebben alles eens goed op een rijtje gezet en we vinden dit eigenlijk een heel goed idee. Als we pas in april naar huis gekomen waren dan zou de Josmobiel hier weer bijna een jaar staan, wat hem geen goed doet, omdat we voor het Westen van de States de zomer nodig hebben. Het is veel te koud om dat nu te gaan doen en trouwens we zitten ook met onze verblijfsvergunning van 6 maanden. Dus 3 februari vliegen we naar België voor een blitsbezoek en 24 maart vliegen we terug naar de States en gaan we het Westen en de grote Nationale Parken doen. Eigenlijk vinden we het helemaal niet zo erg dat Mexico niet doorgaat, we hebben nu jaren rondgereisd in Zuid-Amerika, we hebben er van genoten en het was een geweldige ervaring maar eerlijk gezegd wennen de goede wegen en het gemak van reizen in de States heel snel.

Woensdag 30/11

Vera, een hele gelukkige verjaardag.

Na wat telefoontjes met het thuisfront en de broodnodige boodschappen rijden we tot Salt Springs waar ook een State Parkje is. Al de State Parks die we tot nu toe gedaan hebben waren mooi en de kampplaatsen liggen altijd vlakbij een rivier of meer of midden in het bos, je zit midden in de natuur maar je hebt water en elektriciteit en vooral de W.C’s en douches zijn super. De Jos heeft bijna nog niet in de auto gedoucht, er zijn op bijna alle campings heel grote, super aangepaste douches (beter dan thuis), vandaag had hij een douche waar hij zelfs infrarood lampen kon inschakelen.
We maken een wandeling naar de rivier, het is zo’n mooi plekje dat we er heel de namiddag blijven zitten, de schildpadden liggen te zonnen op een boomstam en wij lekker in onze zetel. ’s Avonds maken we een kampvuur en trekken een goei fleske wijn open.

Donderdag 01/12

Jos wandelt ’s morgens vroeg al naar de rivier maar komt al snel terug om mij uit mijn bed te gooien, hij heeft iets groots in de rivier zien zwemmen en omdat hier zeker geen walvissen zitten moet het iets anders zijn. Als we terug aan de rivier komen zien we weer vinnen en een grote staart boven komen en het blijkt een Manatee te zijn, een soort zeekoe. De volwassen Manatees zijn 3 tot 3,5 meter lang en ze komen redelijk veel voor in de rivieren in Florida. Wij zijn weer onderweg en we willen naar Tomoka State Park, vlakbij de kust. Als we onderweg stoppen om een koffie te drinken komt er iemand naar onze auto gelopen en nodigt ons uit om bij hem koffie te drinken. Joe is afkomstig van Minnesota en was de troosteloze kou, regen, wind en sneeuw zo beu, hij heeft zijn hotdogkraam achter zijn auto gehangen en is naar Florida getrokken, we blijven een paar uurtjes hangen want hij kan het goed uitleggen. Bij Tomoka State Park krijgen we weer een speciale staanplaats voor gehandicapten, we staan in het bos en de andere plaatsen zijn in het zand maar de onze heeft een betonnen vloer en een speciaal aangelegd weggetje naar de W.C’s en douches. Voor de Jos zijn de States een paradijs, hij zou hier gerust willen wonen.

Vrijdag 02/12

Vandaag staat Daytona op ons programma, we willen naar Daytona Beach en naar Daytona Speedway. Op het beroemde strand wil de Jos natuurlijk met de Josmobiel rondrijden, normaal mag je met je auto niet op het strand maar hier staan zelfs verkeersborden en je rijdt tot vlakbij het water. Daytona Speedway is het grootste circuit voor speedcar races en we krijgen er een rondleiding maar ik heb het al gauw gezien en vind er eigenlijk niet veel aan. Als we terug naar de camping rijden horen we een vreemd geluid aan de auto en het wordt steeds erger, we bellen een Mercedes garage in Orlando, hier een dik uur vandaan en omdat we morgen langs mogen komen, besluiten we alvast richting Orlando te rijden en daar een slaapplaats te zoeken.

Zaterdag 03/12

We zijn om 9 uur bij de garage waar ze ons heel vriendelijk ontvangen, het werk valt efkes stil want ze komen allemaal naar de Josmobiel kijken, de Amerikanen vinden het allemaal ongelooflijk dat wij helemaal van Argentinië naar de States gereden zijn. Er is iets mis met onze stuurbekrachtiging en ze hebben de stukken niet in voorraad dus moeten we maandagmorgen terugkomen of terugbellen om te horen wanneer ze de stukken hebben. We kunnen nog rijden en omdat we nu toch in Orlando zijn, rijden we maar naar Disney World. We wilden er eerst niet naartoe gaan maar er vliegen mensen vanuit heel de wereld naar hier om Disney World te bezoeken en wij zitten er nu vlakbij. Als we bij Disney World aankomen staan we ervan te kijken hoe enorm groot het is, dat is niet zo maar een pretparkje, we rijden naar de camping in het park en boeken daar 2 nachten, de camping is schandalig duur voor die prijs heb je een goei hotel maar ja, we zijn hier nu en rijden niet graag ver weg met de auto. We maken nog een wandeling over de immense camping (794 plaatsen) en bekijken de kerstverlichting van de Amerikaanse mobilhomes en geloof me, het is er zwaar over. Morgen gaan we Disney’s Magic World bezoeken.

Zondag 04/12

We zijn al goed op tijd onderweg en pakken de overzetboot naar Disney’s Magic World. De tickets zijn, juist zoals de camping, weer schandalig duur maar ja. Disney World is mooi, alle attracties zijn groot en we amuseren ons heel goed. De Jos kan in alle attracties maar soms gaat het wel moeilijk, het personeel van Disney mag absoluut niet helpen en wij begrijpen heel goed waarom. Als ze dat zouden doen, hebben ze direct een hoop schadeclaims aan hun broek omdat ze bv. Iemand verkeerd opgepakt hebben enz… Tegen de avond hebben we het wel gezien en gaan terug naar de camping, daar wandelen we nog wat rond en “bewonderen” De kerstversiering aan de Amerikaanse mobilhomes. Disney World was wel de moeite maar eerlijk gezegd gaat er niks boven Bobbejaanland. Morgenvroeg nemen we contact op met de garage in Orlando en hopelijk krijgen we goed nieuws.

Maandag 05/12

We rijden al goed op tijd naar de garage maar daar krijgen we niet direct goed nieuws, de onderdelen die we nodig hebben zijn waarschijnlijk niet in de States te krijgen en misschien moeten ze van Duitsland komen. Het is nog niet helemaal zeker, ze zoeken nog verder maar intussen kunnen wij niet echt doorrijden. Omdat we toch naar Cape Canaveral willen om het J.F Kennedy Space Center te bezoeken rijden we die richting uit. Cape Canaveral is maar een uur van Orlando en volgens de mannen van de garage is dat te doen, we gaan daar een paar dagen in de buurt blijven en terwijl kan Mercedes verder zoeken. We zien een camping niet ver van het Space Center en besluiten daar 2 nachten te blijven. Ze hebben een paar plaatsen voor mobilhomes maar voor de rest wonen de mensen daar vast en op het riviertje, naast de camping, liggen nog een hoop woonboten maar het ziet er wel gezellig uit. Als we ’s avonds buiten zitten krijgen we bezoek van één van de bewoners, hij is 30 jaar bij het leger geweest, het is een rare gast met ongelooflijk straffe verhalen over het leger, zijn verwondingen en over zijn huwelijken (5), wij hebben in ieder geval keihard gelachen.

mieke zei

goe gedacht da jullie ni naar gevaarlijk mexico gaan
super dat er zoveel is aangepast voor rolstoelen,ik krijg zin om af te komen
hopelijk kan de josmobiel snel gemaakt worden
dikke xxxxxx

Liesbeth en Weking zei

Bobbejaanland!!!! het plezantste land!
Hedde gullie eigenlijk al gehoord dat wij een regering hebben ondertussen? Met de dikste staatssecretaris van de wereld, volgens mij toch. Onze pa lijkt er ne magere spriet neffe... Ge moet de regering maar een googlen!

ils zei

OHH Nen Manatee ,..Hier noemen ze da een Dugong en ik zou er zo graag eens eentje zien he . Nu ben ik een beetje jaloers zelle maar tis jullie wel dik gegund.
Jullie zitten precies wel op heel verschillende campings hey;-)
Ik zal dan den dikke van jullie eens gaan googelen dan

ils xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

ils zei

Ik bedoel den dikke van jullie liesbeth hej. Tis idd nen hele klomp vlees