donderdag 10 mei 2012

Zion Valley

Vrijdag 4 mei



Vandaag gaan we een boottocht van 2,5 uur maken over Lake Powell, het meer is enorm grillig van vorm en er zijn ontelbare kleine canyons omdat er bijna geen wegen, rond het meer, zijn is de boot de enige manier om er iets van te zien. Het is vandaag bloedheet maar op de boot is het zalig, op het meer waait een windje en als we in de canyons varen geven de hoge rotswanden schaduw. Lake Powell is echt mooi en de 2,5 uur varen zijn voorbij gevlogen. Wij zijn hier ook nog een heel gezelschap Belgen tegengekomen, we wisten meteen, zonder te vragen, dat het Belgen waren want ze waren allemaal aan het eten en bier aan het drinken. Wij hebben hen heel ons verhaal moeten vertellen en ze hebben dat heel de tijd gefilmd, nog efkes en we krijgen sterallures. Tegen de avond zijn we, een uurtje van Lake Powell, naar de Colorado rivier gereden en daar blijven we een paar dagen op een camping.


Zaterdag 5 mei



We blijven nog een dagje langer op de kleine camping aan de Rio Colorado. Het plekje aan de rivier heet Lees Ferry en was vroeger de enige doorwaadbare plaats aan de Rio Colorado. Nu vertrekken hier veel grote rafts voor een trip van bijna 400 km en ze zijn drie weken onderweg. We zien een paar boten vertrekken, er zitten ongeveer 10 mensen en een berg bevoorrading op. Op de camping ontmoeten we een heel opmerkelijke vrouw, je ontmoet veel mensen maar Helen gaan we nooit meer vergeten. Helen heeft heel de wereld rondgereisd, ze is echt overal geweest en ze kent zelfs Manneke Pis. Ze is 88 jaar en gaat morgen een wandeling van 15 km doen door de bergen in Coyote Bute, er mag daar maar heel beperkt gewandeld worden en ze probeerde al jaren om uitgeloot te worden. Helen is ongelooflijk fit, ze gaat niet maar loopt over de camping en ze spring in en uit haar camionet gelijk een jong meisje, echt een supermadam.



Zondag 6 mei



We nemen afscheid van Helen en vertrekken uit Lees Ferry. We rijden langs de Vermillion Cliffs, prachtig gekleurde rotsen waar je niet op uitgekeken geraakt. We wilden eigenlijk ook nog naar de North Rim van de Grand Canyon maar die gaat 15 mei pas open en daar gaan we niet op wachten. De camping aan Jacob’s Lake is ook nog gesloten maar dat is hier geen enkel probleem, in het National Forest mag je overal vrij staan. Wij rijden een bosweggetje in en vinden een schitterend plekje, we zoeken een hoop hout bijeen en zitten tot laat bij ons kampvuur, morgen rijden we Utah binnen.



Maandag 7 mei



We zijn al vroeg op weg en proberen nog eens contact te krijgen met het thuisfront. Tegen de middag rijden we Zion National Park binnen, ons eerste werk is een plekje vinden op de camping want het is druk hier. We installeren ons op ons plekje voor de volgende drie dagen en genieten van het prachtig uitzicht. Omdat we geen zin hebben om nog te gaan rijden maken we een stevige wandeling langs de rivier, Zion is echt mooi, het is een heel ander park dan de Grand Canyon, dat is immens maar je bekijkt het meer van een afstand en hier zit je echt midden in de vallei, in de natuur en dan beleef je het toch veel meer.



Dinsdag 8 mei



Vandaag gaan we een stuk van het park doen waar geen auto’s mogen rijden, er is een shuttle bus en die stopt aan verschillende punten en de bus is natuurlijk perfect aangepast. We stappen uit bij een uitzichtpunt en wandelen dan naar het volgende, dat kan gemakkelijk want de vallei is redelijk vlak. Op het einde van de vallei ligt de River Walk, het 2 km lange wandelpad volgt de Virgin River door de kloof waar de rode, zandstenen wanden tot 600 m hoog zijn. Het wandelpad gaat soms redelijk steil voor de Jos maar er is altijd wel één of andere Amerikaan die een stukje wil duwen en zo geraken we tot aan de rivier. Terug op de camping is het weer een drukte van belang bij de Josmobiel zodat we met veel moeite gauw kunnen eten maar dat is geen enkel probleem want het is echt gezellig hier bij de auto.



Woensdag 9 mei



We gaan vandaag de andere kant van Zion verkennen, gisteren was het wat bewolkt maar vandaag is het al van ’s morgens vroeg zonnig en heel warm. We moeten door een paar smalle tunnels rijden en daar is het enorm druk, wij mogen er door als we onze spiegels inklappen maar voor de bredere mobilhomes wordt het verkeer tegen gehouden en dan krijg je al gauw een hele file. Ook hier is Zion Valley prachtig, de rotsen van zandsteen hebben heel speciale vormen en schitterende kleuren, voorlopig staat Zion Valley bij mij op nummer 1. We bezoeken ook nog even het museum en bekijken daar een film over het park, zo komen we wat meer te weten over Zion en zijn vroegere bewoners. De vallei werd vroeger bewoond door verschillende Indianenstammen maar op het einde van de 19de eeuw zochten de Mormonen hier een toevluchtsoord en gaven de vallei de naam Zion Valley, tegenwoordig is ongeveer 70% van de inwoners van Utah Mormoons. Op de camping krijgen we van een Amerikaan een hoop brochures over alle parken in Utah, zo hebben we weer wat te lezen en kunnen we ons al een beetje voorbereiden.



Donderdag 10 mei



We vertrekken van het mooiste plekje waar we tot hiertoe gestaan hebben en rijden naar Kolob Canyon, het noordelijke deel van Zion Valley. Kolob Canyon is niet groot, er loopt een weg door van 7 km maar elke meter is de moeite waard, het is wondermooi hier. Omdat we de laatste tijd veel in Nationale Parken en bij de rivieren gestaan hebben wordt het stilaan tijd dat we een privé camping opzoeken, de was begint uit de auto te puilen. In Cedar City vinden we een camping waar ze zowel wasmachines als wi-fi hebben, ze hebben 3 wasmachines en ik zet ze allemaal tegelijk in gang. Ondertussen rijden we nog eens langs Wal-Mart voor de bevoorrading, vanaf morgen zitten we weer een hele tijd in de Nationale Parken maar de ijskast is goed gevuld, we kunnen er tegen.

19 opmerkingen:

ils zei

En nu zitte kik door you met da lieke in mijne kop van Bob Marly . I'm gonna be Iron like a lion in zion ,...tatararaaaa

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Liesbeth zei

en ik met 'by the rivers of Babylon' van Boney M.

Ils zei

en vandaag ikke mej " goeiemorgen morgen,... goeiedag" Van Nicole en Hugo maar daar ben ik gewoon mee opgestaan

liesbeth zei

daar kan ons ma weer niks aan doen! maar ik zit nu wel met "19" van paul hardcastle in mijne kop. En da komt door jou hé! Ah ja... Goeiemorgen... Goodmorning Vietnam... 19!

ils zei

en ikke nou mej Cambodia van kim Wilde en da komt door jou Liesbeth want Vietnam ligt vlak bij Cambodia

Toeme,...

liesbeth zei

en nu ikke met 'de eerste sneeuw' van jan de wilde! en da komt weer door jou hé ils!

Anoniem zei

en ikke mej MAAAAAAMMA van Heintje want het is moederdag vandaag , alléé da zej ons Liesbethje toch.

liesbeth zei

en nu ikke met Mama Tried van Hank Snow... Ah ja, nog van die sneeuw van Jan De Wilde en mama van Heintje samen... Amai Amai joh!

ils zei

Ja, natuurlijk komt" de eerste sneeuw" door mij want da is hier nog nooit geweest he.
"Mama" komt dan weer door jou he Liesbeth.
" Mama tried" van Hank Snow,...da ken ik nie maar da zal ik seffens eens efkes onderzoeken .
Toeme! Daardoor schiet " The mystery movie theme " van Henry Mancini in mijne kop

liesbeth zei

waar da kik nou weer in mijne kop zit joh!!! Zoals iedereen weet, was Henry Mancini getrouwd met Virginia "Ginny" O'Connor. En die was natuurlijk een deel van de alom bekende groep 'Mel Torm' & The Mel Tones'. Nu krijg ik da lieke 'TRY A LITTLE TENDERNESS' toch niet meer uit mijne kop zekers!!!

ils zei

Amai Liesbeth ,...das straf . Natuurlijk wist iedereen dat die vrouw eentje van Mel Torm & The Mel Tones was,...maar da deed mij nou wer aan Otis Redding denken en die is met een vliegtuig gecrashed en daardoor zit ik nou met the crash test dummies in mijn kop ,...Tchhh!

liesbeth zei

ambetant hé! maar ik heb het ook wer zitten wer! Da lieke mmm mmm mmm van de crash test dummies werd toch eens gebruikt voor een reclameke voor frieten van Mc Cain. Door Mc Cain moest ik natuurlijk denken aan de vorige presidentsverkiezingen in de States. Tja, die zijn natuurlijk gewonnen door Obama. Daardoor moest ik denken aan da You Tube clipke van Obama's Elf. Dat bracht me dan weer naadloos naar All by myself van Eric Carmen, waardoor ik natuurlijk aan Carmen van de Kampioenen dacht. Daardoor dacht ik dan natuurlijk aan de Pussycat waar Boma altijd rondhangt! Terugdenkend aan jou dummies en deze Pussycat, kon ik niet anders dan met I Hate This Part van de Pussy Cat Dolls in mijne kop te zitten hé!!! Tjonge tjonge tjonge...

Anoniem zei

waarom zie ik nu ineens de Blues Brothers : Theme fron Rawhide" zingen. Toeme toch ej gullie snotjoeng.

ils zei

Anoniem ,..wie zijde gij om ons snotjoeng te noemen . Volgens mij komde gij in de buurt van Elly hej. en awel tis straf maar vandaag was ik mijnen tel verloren terwijl ik aant fietsen was en ik had het nie in de gaten . Iemand had hem gevonden ( en gehouden natuurlijk) en die belden terwijl naar Ijang maar zegden niks . Ijang belt terug en nog eens en nog eens en toen dacht ze dat ik een ongeval gehad had en in het ziekenhuis lag . Die belt een paar ziekenhuizen in Krabi af maar er was geen rosse binnengebracht . Toen ik uiteindelijk thuis kwam met mijne fiets waren Pong en Ijang geweldig blij dat ze me zagen en dat deed mij weer aan mama van Heintje denken natuurlijk en omdat Heintje ne Nederlander was die in Duitsland veel succes had maar nu in Belgie woont dacht ik ineens aan Engeland en in Engeland is in den tijd Freddie Mercury groot geworden maar hij was daar nie geboren he . Die was geboren in Zanzibar en in Zanzibar wonen veel moslims en daarom moest ik aan Khaled denken met da liedje van Aisha en daar zit ik nu mee in mijne kop se . Dedju toch .

ps. Elly moederkesdag is echt wel op de 15 augustus zelle . Die in mei heeft de buitenwereld verzonnen omdat de kindjes int school dan iets kunnen maken . Ik ga opt moment niet naart school dus ik ga niet met mama van Heintje in mijne kop zitten ( of toch nie meer dan al het geval is )

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Anoniem zei

Amaai Ils, wat een verhaal. Sjaans dat Ilang nog geen affiches laten drukken had met de tekst :

Vermist : meisje met rode haren..................pom pom pom pom.

liesbeth zei

meisjes met rode haren, die kunnen kussen, dat is niet mis... lap hé! (maar da's anders toch ook wel een straf verhaal ze ils)

eerlijk gezegd: ik verdenk ons ma er ook van dieën anonieme te zijn!

Ils zei

SStraf , nu wou ik bewijzen dat da lieke echtig int echtig waar is,... en ikke maar kussen hier . Heel de buurt hangt onder de zever. Ik heb echt mn best gedaan om de bewijzen op tafel te leggen tot ik erachter kwam dat de Thai da lieke nie kennen . Toen dacht ik in mn eiegn " shit" al die moeiete voor niks en daarom kwam ik dan op dat liedje " Zal ik eens effe lekker in je bek schijten? Of heb je al poep , poep in je hoofd "
Das ook vervelend want nou moet ik just weer gaan fietsen

en ja Liesbeth . Jullie ma is de anonieme schurk

liesbeth zei

STRONT!!! we zijn er!!!! amai! da heeft efkes geduurd hé Tante Mai Junior!!! haha....
Stront doet mij wel denken aan da kotsen en spouwen en overgeven van Gwendy toen. Die vertelde toen da ze iets fout gegeten had. Awel hé! de weking heeft da ook eens gehad van een kieke van de Frutwig! Ons ma is er toen mee naar 't gasthuis gereden en daar heeft ie zowat heel de spoed ondergespouwd. Sjaans da ga daar toen ni waart om te bewijzen dat meisjes met rode haren goed kunnen kussen, want spouw en zever... amai... dadaoi helemaal een begaainis geweest. Eilek! As er zo ene in uwen bek zou schijten, daar zou kik toch ook wel van moeten spouwen wer.
Dan toch liever een chocolademousseke wer! Ik maak altijd chocolademousse met het recept van de Piet. Af en toe durft da wel eens te mislukken wer. Dan drijft er van onder zo wa platte pap in. Allej, ge kent da wel hé! Maar waarom da kik nou ineens met Waterloo van Abba in mijne kop zit, weet ik ni wer! Da moet gewoon toeval zijn...

ils zei

Hahaha Liesbeth!!! Vieze vuile vetzak da ge zijt!Behalve dan van da chocolade mousseke want dat is eigenlijk wel heel lekker , tenminste alst geen platte pap is vanonder want da heb ik nie geire . Dan eet ik toch liever een chocolde mousseke van Iang wer want de Piet, die ken ik niet en ik eet nie zomaar dinges van iemand die ik nie ken en die nog nooit een zinnig woord tegen mij gezegd heeft.
Eigenlijk als ik erover nadenk ,....hebben jullie ooit al een zinnig woord tegen mij gezegd, want ik heb al wel bij jullie gegeten en gedronken ook,.... maar gene waterloo. Da doe mij denken aan da lieke Turkey cheese fries. Toeme toch.....