zaterdag 6 november 2010

Door Ecuador

Maandag 01/11


We hebben vannacht op de plaatselijke luchthaven geslapen, ’s nachts is ze gesloten maar er is wel bewaking en we hebben goed geslapen. Voor we verder rijden bel ik eerst even met ons moeder en met Vera maar als we daarna het stadje uit willen, is alles afgesloten. Vandaag is er een belangrijke processie, ze vertrekt een 30 km hiervandaan en de mensen wandelen die afstand samen met de “Reina del Cisne”. We besluiten dan maar te blijven en omdat het dringend nodig is, ga ik langs de kapper. Het is geen supertrendy salon maar ze begint er direct aan en als mijn haar afgespoeld moet worden komen ze er met een paar emmers koud water aan, in ieder geval mijn haar is gekleurd en goed geknipt. We zetten ons langs de baan waar de processie langs komt, heel de dag lopen duizenden mensen voorbij onze auto en de vrachtwagens worden versierd met bloemen en palmtakken. Tegen een uur of vijf komen ze er eindelijk aan met een belachelijk, klein beeldje dus daar hebben we een hele dag op zitten wachten. Al die duizenden mensen moeten terug en het is een complete chaos met rijen autobussen, taxi’s enz… De Jos wil verder rijden en onderweg, naar Cuenca, vinden we, in de bergen, een slaapplaats bij een klein boerderijtje.


Dinsdag 02/11


We zijn al vroeg op pad, de mensen waar we geslapen hebben waren al zo vroeg bezig dat we niet meer in ons bed durfden blijven. We rijden naar Cuenca, het schijnt een mooie stad te zijn, maar als we daar aankomen vinden we nergens een parking waar de Josmobiel op kan. We rijden wat door de smalle straatjes, vol verkeer en we zien Cuenca dus vanuit de auto, den Daniël en Nina zullen waarschijnlijk wel betere herinneringen aan Cuenca hebben dan wij. Hier in Ecuador gaat de Panamericana langs door het land, over de bergen en we gaan dan ook de hele dag van 2000 m tot 3000 m en weer terug. Tegen de avond vinden we, in El Tambo, een hotel waar we in de tuin mogen staan, het is er rustig maar wel fris want we staan op 2900m.


Woensdag 03/11


Voor we doorrijden gaan we eerst nog eens tanken, dat is gewoon plezant hier want de diesel kost maar 0,20 € per liter. We willen vandaag langs een Nationaal Park rijden waar de hoogste berg van Ecuador ligt, de vulkaan Chimbarazo is 6310 m hoog. Als we bovenkomen is het zo mistig dat we de vulkaan gewoon niet zien, als we terug naar beneden rijden zien we de besneeuwde top een beetje door de mist komen. Het blijft de hele dag mistig en koud maar we zitten vandaag regelmatig boven de 4000 m. Ecuador is een prachtig land, de bevolking is vriendelijk en we voelen er ons veilig maar het is toch zo koud in de bergen en ’s avonds om zes uur is het pikdonker. We slapen in de tuin van een hotelletje.


Donderdag 04/11


We worden wakker met een stralende zon en zijn al vroeg onderweg naar het Nationaal Park Cotopaxi. De Cotopaxi is, volgens de boekskes, de hoogste, actieve vulkaan van de wereld. In het Nationaal Park is een kampplaats en daar zitten we te genieten van de zon en van het uitzicht op de vulkaan. In het park is het een komen en gaan van toeristen en dat is wel gezellig, we babbelen wat met Fransen, Duitsers en Hollanders. Rond een uur of drie is de zon verdwenen en wordt het koud maar we hebben vandaag tenminste buiten, in het zonnetje kunnen zitten. Op de kampplaats staan een hoop tentjes van een groep Duitsers en Fransen en als ik ’s avonds buiten een sigaretje sta te roken ben ik blij dat ik niet in een tentje moet slapen, het is koud en de wind giert langs de auto hier op 3820m hoogte.


Vrijdag 05/11


Gelukkige Verjaardag Vader.


We hebben een hele koude nacht gehad, rond het vriespunt maar vanmorgen schijnt de zon volop. Zo gauw we kunnen bellen we met het thuisfront want ons vader verjaart vandaag. Als we bijna op de evenaar zijn krijgen we ons vader aan de lijn en kunnen we hem een hele gelukkige verjaardag wensen. Op de evenaar moeten we natuurlijk de nodige, onnozele foto’s maken dat hoort erbij want je wandelt tenslotte niet alle dagen op de evenaar. Een beetje verder zien we een klein meer en daar vinden we een schitterend plekje vlakbij het meer.

3 opmerkingen:

ils zei

Amai , da komt me allemaal grellig bekend voor .
Ik heb de chimborazzo ooit ne keer belommen en was zo ziek als nen hond van de hoogte. Door het overgeven heb ik daar mijnen bril en ne groene sjaal verloren. Als jullie die vinden, geef ze dan efkes af bij ons Margot he ( das nog maar 20 jaar geleden , dus volgens mij liggen ze er nog wel)
Tja,...misschien zijn mn ogen terwijl al wa achteruit gegaan. Desalnietemin , heb ik ze swijle of sommetaie wel gemist ( vooral snavruures)

alee dan xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Anoniem zei

Ils,

Zou da kunnen dat het ne blauwe sjaal is want ik heb ne blauwe gevonden en daar zat zo een etiketje in met Ilske op. Ik zal hem in ieder geval bij jullie Margo afgeven he, seg en bij den Blokker hebben ze heel goei brillen,

Dikke kus
Elly xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

ils zei

Elly,
Da zal hem wel zijn he . Ik was mijnen bril kwijt , dus die kleur kan een beetje anders zijn.
Ik heb hier ondertussen al rond gaan kijken voor nen blokker maar da hebben ze hier nie

ils xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx