zaterdag 7 januari 2012

New Orleans

Vrijdag 30/12

Vandaag willen we nog eens wat kilometers doen en we willen op zoek gaan naar een mooie camping om Oudjaar te vieren. We rijden langs de “Forgotten Coast” en het valt op dat hier bijna alles te koop staat. Een eindje verder aan de “Emerald Coast” is veel meer leven en daar vinden we een camping aan het strand, we staan met de Josmobiel op 50 meter van het prachtige, witte zandstrand. De camping is eigenlijk veel te duur voor wat het is maar ja dat heeft natuurlijk met de ligging te maken, trouwens de douches zijn super de luxe vooral voor de gehandicapten want dat is een complete badkamer met ligbad.

Zaterdag 31/12

We gaan Oudjaar op de camping vieren want als we hier op restaurant gaan kennen we toch ook niemand en meestal is het op de campings veel gezelliger. Het is een stralende dag vandaag, de zon schijnt volop, de zee is azuurblauw dus echt bikiniweer. We krijgen ’s avonds bezoek van Peggy & David, een Amerikaans koppel, ze hebben een fles wijn bij en toevallig hadden wij er ook koud staan dus het werd een onverwacht gezellige avond. David heeft een toestel uitgevonden voor electrische stimulatie en wil dit op Jos uittesten, het zou helpen voor spier- en zenuwherstel, pijnbestrijding en ook voor een betere doorbloeding. We gaan morgen zeker bij hem langs om het te proberen.

Zondag 01/01

Gelukkig Nieuwjaar iedereen.

We vertrekken vandaag maar gaan eerst langs bij Peggy & David. David legt ons de werking van het toestel uit en geeft Jos een behandeling in de auto, voor David is het de eerste keer dat hij iemand behandelt die achter het stuur zit en dan nog op het strand ook. Hij schenkt ons een toestel en wij gaan dat zeker alle dagen gebruiken en hopelijk werkt het voor de Jos. Het heeft waarschijnlijk zo moeten zijn dat we mekaar tegenkwamen en we zullen hen niet snel vergeten, echt toffe mensen. Omdat we redelijk lui zijn vandaag rijden we maar een paar mijl verder naar Henderson State Park , ook aan het strand. Als we een strandwandeling maken zijn de dolfijnen vlakbij het strand aan het spelen, ze genieten duidelijk ook van het goeie weer.

Maandag 02/01

We zitten nog aan Henderson Beach, er is een koudegolf voorspeld en die zou een aantal dagen aanhouden. Het is duidelijk frisser dan gisteren maar als de zon erdoor komt is het nog lekker warm. We maken een strandwandeling en daar geraken we aan de praat met een bejaard koppel uit Alabama. Ze zijn 84 en 82 jaar oud en hebben zowat heel de wereld afgereisd, ze zijn al een paar keer in Europa geweest en willen nog wel eens terug maar ze denken dat geen enkele firma nog een auto aan hen wil verhuren. Ik zie die mensen eerlijk gezegd ook niet over de Ring rijden en door Brussel, ze zijn hier zo’n grote, brede en rustige wegen gewoon dat het ferm zou tegenvallen. We hebben toch maar een goeie babbel gehad met hen en terug op de camping kruipen we in de Josmobiel want het koudefront is echt aangekomen nu.

Dinsdag 03/01

Vannacht was het berekoud en we hebben zelfs de chauffage op moeten zetten, ongelooflijk wat een verschil met 3 dagen geleden, toen lag ik nog in bikini op het strand. Omdat het koud is gaan we vandaag maar een stuk rijden. We bezoeken het stadje Pensacola, het oudste stadje van Florida, en dan verlaten we Florida en rijden Alabama binnen. We moeten maar 60 mijl door Alabama dus een uur later staan we in Mississippi. Aan het Welcome Center van Mississippi mogen we blijven overnachten en ze vragen bezorgd of we wel verwarming in de auto hebben omdat het een hele koude nacht gaat worden. We krijgen koffie van de mensen van het Welcome Center en ik mag lekker bij de open haard zitten met mijn computer, toffe mensen in Mississippi.

Woensdag 04/01

Als we ’s morgens wakker worden is alles wit, het heeft serieus gevroren maar de zon komt er gelukkig al gauw door. We wuiven nog eens naar Mississippi en een dik uur later staan we bij het Welcome Center van Louisiane en ook daar krijgen we koffie aangeboden, ze zeggen zelfs dat we onze thermos moeten halen en daar vullen. We nemen wat kaarten en brochures mee en gaan op weg naar New-Orleans. 7 km buiten New-Orleans vinden we een camping met alles er op en aan en een pak goedkoper dan in Florida. Ze hebben gratis shuttle diensten naar New-Orleans dus morgenvroeg om 9 uur brengen ze ons naar de stad. Het is inmiddels een pak warmer geworden dus hopelijk is de koudegolf weer voorbij.

Donderdag 05/01

Om 9 uur staan we klaar om naar New-Orleans te vertrekken, het busje van de camping pikt ons vanavond om 6 uur terug op. Dat is gemakkelijk, je kan je auto gewoon op de camping laten, je moet niet zoeken naar een parkeerplaats enz. We worden gedropt vlakbij het French Quarter, het oude gedeelte van de stad, de smalle straatjes zijn mooi en vooral de balkons van ijzersmeedwerk zijn prachtig. New-Orleans is echt gezellig, overal restaurantjes, bars en overal klinkt muziek, op elke hoek staat wel een groepje te spelen en er zijn er bij die echt goed zijn. We gaan eten in een typisch Cajun restaurant, het eten was heel lekker maar serieus gekruid en we denken dat we straks wel plaats zullen hebben in het busje. We wandelen nog wat langs de Mississippi en luisteren wat naar de groepjes die op het plein spelen en dansen en trekken dan terug naar de camping.

Vrijdag 06/01

Gelukkige verjaardag Sam

Vandaag blijven we op de camping, we hebben nog het één en ander aan de auto te doen en gaan ook nog efkes langs een garage om wat te laten controleren. Bij de garage worden we direct geholpen en alles is ok volgens die mannen. De lek die we hebben aan het servostuur is er natuurlijk nog altijd maar we doen er af en toe wat olie bij en dat gaat goed. Het wordt inmiddels drukker en drukker op de camping, dit weekend is het de superball in New Orleans en daar komt enorm veel volk op af. Naast ons parkeert een mobilhome met 4 dikke Texanen, ze hebben een grote TV, een grote barbecue en heel veel bier bij.

Zaterdag 07/01

We gaan nog eens een dagje terug naar New Orleans, we willen vandaag met de Mississippi River Boat gaan varen. De Nantchez is de enige nog werkende stoomboot hier op de Mississippi en zo’n tochtje willen we niet missen. We schepen in voor een 2 uur durende trip en het is zo mooi om dat grote wiel achter aan de boot in beweging te zien komen. We eten op de Nantchez, het eten is niet het allerbeste maar de dining-room is prachtig en terwijl we eten speelt er een jazz orkestje op de achtergrond. Na onze rivertrip wandelen we nog wat door de stad waar de football gekte nu echt toegeslagen heeft, het is druk en overal zie je de fans, compleet met fanfares en cheerleaders. In Bourbon Street waar het uitgaansleven zich afspeelt is het supergezellig en de balkons zitten al vol mensen. Morgen vertrekken we hier maar New Orleans is zeker één van de gezelligste steden waar we ooit geweest zijn.

Anoniem zei

Ziet er nog altijd geweldig goed uit ginder! Is Fats Domino eigenlijk met die orkaan omgekomen of nie?
Hebben jullie een voodoo kerkhofje bezocht ?

Nen dikke kus en zieduit zieduit want ze freiten u op ginder;-) xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
il

Jos en Elly zei

Ils the Fats heeft de orkaan goed doorstaan, allej ik bedoel hij is niet omgewaaid.
Zenne piana daarentegen die is meegesleurd en lag een heel eind van zijn huis in de modder. Maak het maar mej ej.

Dikke kus

Elly xxxxxxxxxx

Anoniem zei

Pffft een pak van mn hart,....
Ils xxxxxxxxxxxxxxxx

mieke zei

amaai,da is toch super da in de states alles zo goe is aangepast voor rolstoelen,da doe me echt zin krijgen om daar op verlof te gaan,en gebruikt de jos da toestel van david nog en is er een verschil???
ik geniet altijd weer van je verslag!!!!!