zaterdag 2 mei 2009

Bolivia

Vrijdag 01/05



Geen twijfel mogelijk we zijn in Bolivia, wat een cultuurshock.

Slechte wegen, bijna of geen winkels, politie met grote zonnebrillen en nog een nog groter geweer…..

De grensformaliteiten aan de Argentijnse kant waren een fluitje van een cent, nu Bolivia binnengeraken. Er stond een rij van wel honderd Bolivianen, met pak en zak alles op hun rug, ik had er eigenlijk een foto van moeten maken maar ik was te druk bezig met mijn papieren. Om een of andere reden werd ik uit de rij gehaald en mocht ik voor, ik had wel heel vriendelijk gelachen tegen de aduanas maar ik denk niet dat het daarom was. Na wat heen en weer geloop van het ene kantoortje naar het andere had ik alle nodige stempels en konden we Bolivia binnen. We wilden tot Tupiza rijden maar daar was geen enkele fatsoenlijke plaats om te overnachten. We zijn dan een eind de weg naar Uyuni opgereden en bij een paar kleine boerderijtjes zijn we de weg afgegaan. Ik ben bij die mensen gaan vragen of we daar mochten overnachten en dat was geen enkel probleem, ze zeggen dat ze onze vrienden zijn dus we kunnen hier gerust slapen en het is hier fantastisch mooi. Electriciteit hebben ze hier niet dus als het donker wordt kruipt iedereen in bed en dat gaan wij ook doen want morgen hebben we een zware rit voor de boeg met die slechte wegen hier.



Zaterdag 02/05



Toen we vanmorgen wakker werden zaten de kinderen van de boerderijtjes al in de struiken om te kijken wat we aan het doen waren, al onze bewegingen werden goed bestudeerd maar ze durfden niet dichtbij komen. Een man uit het dorpje (4 huizen) is konen vragen of we goed geslapen hadden maar de rest bleef op de achtergrond. Bolivianen zijn wantrouwig en ze kijken je nooit recht aan maar ik denk, als je de geschiedenis van Bolivia leest, dat ze al dikwijls bedrogen zijn en dat ze daarom een beetje wantrouwig zijn naar vreemden toe. Wij hebben in ieder geval heel goed geslapen bij de 4 huisjes. We rijden vandaag richting Uyuni maar we weten niet of we tot daar geraken. De weg is niet goed maar wondermooi dat maakt veel goed. We besluiten toch maar tot Uyuni te rijden maar de laatste 50 km zijn echt barslecht, naar het schijnt is er ergens in Bolivia een pekweg maar we hebben nu 300 km gedaan en we hebben er nog niks van gezien. We blijven vannacht in Uyuni en morgen ook, overmorgen rijden we naar de Salar.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Amaai, dat zijn sjieke foto's die jullie genomen hebben!

Goeie reis verder nog!

Groetjes Sam, Kristina, Jenny & Frans

Anoniem zei

waar is diee opgezette vos??

Anoniem zei

Hallo, Jos en Elly.

Een hele onderneming van jullie. Veel succes en een goede reis.

Ludo en Jacqueline Elst uit 8x