donderdag 19 november 2009

Regen en rokende vulkanen

Dinsdag 17/11


We zijn gisteren nog naar de hangende gletsjer geweest, de Jos kon niet mee tot het uitzichtpunt dus ben ik er maar alleen naartoe geklommen en toen ik boven kwam zag ik……..niets. Er waren teveel wolken dus ik heb geen enkele foto van de gletsjer. Omdat het nog steeds regent gaan we vandaag nog maar wat kilometers doen, onderweg komen we een Belgisch koppeltje tegen op de fiets en een Duits koppel met een MAN truck. ’s Middags stoppen we bij Lago Yelcho om te eten en we doen tegelijk onze watertank vol, we pakken hier ook drinkwater, het water is hier zo zuiver dat het stom zou zijn om flessen te kopen. De weg tot Chaiten is mooi maar supernat, Chaiten is echt een spookstadje, er is hier een vulkaanuitbarsting geweest en de huizen zitten onder de as of zijn weggevaagd, echt triestig. Iets voorbij Chaiten begint het Pumalin park, het is het grootste particuliere park ter wereld. Douglas Tompkins, eigenaar van Esprit, kocht hier 330.000ha uit ecologische overwegingen en maakte er een natuurpark van. Het Pumalin park is prachtig, je mag er gratis doorrijden en kamperen maar toen wij er een 20 km in waren was de weg afgesloten. De vulkaan hier vlakbij is weer aan het rommelen en omdat er gevaar is voor een uitbarsting mogen we niet meer verder dus hier houdt de Carretera Austral op voor ons, we kunnen niet meer verder naar het Noorden. We waren al gewaarschuwd door andere travellers dat de weg mogelijk afgesloten was en we gaan doen zoals de rest, door Argentinië naar het Chileense merengebied.


Woensdag 18/11


We hebben tussen het Pumalin Park en Chaiten geslapen maar ik ben toch dikwijls wakker geweest, ik ben niet echt gerust in die vulkaan. ’s Morgens rijden we terug naar Chaiten want we hebben daar gisteren toch nog een winkeltje gezien dat open was. In Chaiten ben ik efkes met enkele mensen gaan praten en ze vertelden me dat de laatste uitbarsting in Mei 2008 was. Ze zitten al één jaar zonder water en elektriciteit en de regering doet niks om te helpen, van de 4000 mensen die er woonden, wonen er nu nog 800. Ik heb wat foto’s genomen van het verwoeste Chaiten en ook van de vulkaan, je ziet hem, over de huizen weg, duidelijk roken. Wij rijden inmiddels richting Argentijnse grens , ’s middags zetten we ons bij het Lago Yelcho om te eten. Als we daar goed en wel zitten komt er een busje aangereden met een Argentijnse nummerplaat, ze stoppen bij ons en wij hebben buurt voor de volgende uren. Dat is het grote verschil tussen Chilenen en Argentijnen, ik heb in die veertien dagen in Chili minder Spaans gesproken dan in dat uur met die Argentijnen. Wij willen de vallei naar Palena nog zien, het is echt een prachtig stukje natuur en daar zoeken we ook een plekje om te overnachten, in Chili kan je wel heel gemakkelijk vrij staan, tot hier toe was het echt niet nodig om een camping op te zoeken. Iedereen zegt wel dat Chili een heel veilig land is, dat hopen we dan toch.


Donderdag 19/11


Gisteren heeft de zon even geschenen maar vandaag is het weer vollen bak regen maar ja dat wisten we van tevoren, in ieder geval is de natuur hier betoverend alleen kan je er moeilijk foto’s van maken. We rijden vandaag naar Futalufue, vlak voor de Argentijnse grens, de weg gaat langs een rivier die bekend is voor rafting. Als ik het water zo bekijk moet je toch al een heel ervaren rafter zijn om dat te overleven. Normaal wilden we pas morgen de grens overgaan maar we zijn onderweg Duitsers tegengekomen en die hebben ons een mooi plekje aangewezen, vlak over de Argentijnse grens dus we gaan vandaag de grens nog over. Ik zoek al mijn papieren nog maar eens bij mekaar en trek seffens naar de douane.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Gelukkige verjaardag Elly! viertem goed bij de Argentijnen
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxils

Anoniem zei

elly gefeliciteerd met je verjaardag of te wel feliz cumpleanos en we drinken er ook ene op jouw verjaardag als ge terug zijt groetjes ook aan de jos lisette van hasselt

Tove zei

tante elly,
gelukkige verjaardag!!!
Lekkere taart eten en goed drinken.
Ik heb een mooi knutselwerk gemaakt.
groetjes, Tove

Liesbeth zei

Ma,

Ne gelukkige hé...

Liesbeth

Anoniem zei

Elly, ne dikke proficiat met je
verjaardag, beter laat dan nooit.
Ik heb echt genoten van het filmpje
van heel de Nieuwmoer. Nog heel veel
plezier, de groeten aan de Jos en tot
ziens !!!! Myriam