donderdag 28 januari 2010

Centraal Chili

Zaterdag 23/01

Gisterenavond beter gezegd gisterennacht kregen we buren op de camping, de enige, echte Familie Flodder. Ze kwamen met veel lawaai aan en Ma Flodder pikte direct ons tafeltje, toen ze ook nog de Jos zijn stoel wilden pakken ben ik buiten gegaan en ben alles terug gaan halen en ik heb heel beleefd en koeltjes gezegd dat ze overal hun handen af moesten houden en dat werkte. ‘s Morgens om 10 uur zaten de Flodders al aan het bier en iets later dronken ze wijn uit de fles. Wij zijn een wandeling naar het dorp gaan maken en we wilden onze was ophalen, de vrouw van de lavanderia had me een kaartje gegeven met de openingsuren maar alles was potdicht. Toen we op de camping aankwamen hadden de Flodders hun roes uitgeslapen en zijn vertrokken, wij vonden dat helemaal niet erg. Het is inmiddels stampdruk op de camping maar alhoewel dat de Chilenen vriendelijk goeiedag zeggen komen ze geen praatje maken, ze blijven afstandelijk en koel.

Zondag 24/01

We willen vandaag vertrekken want we zijn de zee alweer beu, de baas van de camping belt de lavanderia op en ze beloven dat ze de was zullen brengen. Terwijl we staan te wachten krijgen we het gezelschap van een jonge Chileen, hij heeft heel de nacht, met zijn vrienden, op het strand rum zitten drinken en is nog ladderzat, hij spreekt Engels veel kan je er niet van voortvertellen maar het is wel een keigrappige jongen, we hebben al 10 keer gezegd dat we van Europa komen en hij blijft zeggen : So, you’re from Canada, nice country. Na twee uur belt de baas van de camping nog eens naar de lavanderia en dan zeggen ze dat we de was mogen komen ophalen, wij vertrekken en zeggen tegen de jonge Chileen dat hij beter nog een paar uur in zijn bed kruipt. We rijden naar Lago Vichuquen maar als je ooit in Chili komt probeer dan niet naar dat meertje te rijden. Overal staan wegwijzers maar de ene wijst naar rechts en de andere naar links, uiteindelijk vinden we het meertje maar je kan er niet bij geraken, het dorpje Vichuquen is een aangename verrassing, het is een oude Spaanse nederzetting en de lemen huisjes zijn nog helemaal intact. We hebben duidelijk onze dag niet vandaag want we vinden nergens een plekje om te staan of om te overnachten, het is inmiddels 9 uur en donker en de weg is echt slecht. Vlakbij het Nationaal Park Radal Siete Tazas zijn een paar campings en de eerste, beste die we zien rijden we op.

Maandag 25/01

Bij daglicht ziet er de camping heel goed uit, ze is gelegen aan de Rio Claro en het is de mooiste rivier, om te zwemen, die we al gezien hebben. De rivier heeft een blauwgroene kleur en is een paar meter diep, je voelt je echt in het paradijs als je tussen die rotsen zwemt. Wij gaan vandaag het park Radal 7 Tazas bezoeken, er zijn een paar prachtige watervallen en er is een loopbrug aangelegd naar de watervallen zodat de Jos er ook van kan genieten. Buiten de watervallen is er in het park niet veel te zien dus ’s namiddags zijn we terug op de camping, het zo warm dat ik er geen probleem mee heb om in de koude rivier te duiken. Het weer is zalig hier, warm overdag en rond een uur of 10 begint het af te koelen, perfect om goed te slapen.

Dinsdag 26/01

Dankzij de mensen van de camping hebben we een binnenweg gevonden naar San Clemente, het is wel een hobbelige aardeweg maar hij is drie keer korter dan de pekweg en onze auto zit toch al vol zand. In San Clemente rijden we naar het Lago Colbun, een azuurblauw meer waar je weer bijna nergens bij kunt komen. We vinden toch een camping bij het meer, een heel goor campingske en ze vragen veel te veel maar als we door willen rijden zakt de prijs spectaculair. We zitten weer tot een uur of 12 buiten en dan is het nog warm.

Woensdag 27/01

We willen vandaag naar het Reserva Altos de Licay rijden maar als we daar aankomen mag je er niet met de auto in, de wandelpaden zijn voor de Jos onbegaanbaar dus maken we rechtsomkeer en rijden een stuk zuidelijker. Chili is wel een mooi land maar……………, het is kleiner, dichter bevolkt, er is meer industrie en zelfs al hebben we al enkele vriendelijke Chilenen ontmoet missen we toch de adembenemende, uitgestrekte en weidse landschappen van Argentinië (en natuurlijk het lekker vlees). We doen echt ons best om de positieve kanten van Chili te zien maar het zal nooit ons land worden, we zijn Argentijnen. In het plaatsje Yungay vinden we een camping bij een rivier, het is een prachtige rivier om te zwemmen dus we zijn weer content.

Winde zei

jullie misschien een zwembad hier laten bouwen. Ge gaat dat zwemmen nogal missen.
Tenzij een volle beek ook voldoende is?

p.s. Tove is bezig met prive 'computer-les' zoals je kon lezen.

Het valt weeral mee dat het net schoolvakantie is wanneer jullie terugkomen.Je zal ons enkele keren moeten trotseren dan!

Winde zei

Liesbeth, ge loopt achter met de foto's denk.

En by the way, dat filmke is echt geweldig.

Anoniem zei

Van die Families Flodder vind ge toch overal op de wereld, hé.

Hoewel er in Engeland precies toch het meeste zitten.