zondag 14 februari 2010

BUENOS AIRES

Dinsdag 09/02

Het is warm vandaag maar toch ruimen en kuisen we heel de dag in de auto, overal in alle hoeken en kanten zit het vol zand en we beginnen met inpakken. ’s Namiddags pakken we efkes een pauze en duiken in het zwembad, het zal een hele tijd duren voor we dat in België kunnen. Vanavond kook ik voor de Juan en Naty, we hebben al zo dikwijls bij hen gegeten en geslapen dus nu is het mijn beurt en het is heel plezant want mijn kookkunsten vallen enorm in de smaak.

Woensdag 10/02

Gelukkige verjaardag moeder

Vanmorgen heb ik eerst met ons moeder gebeld want die is weer een jaartje ouder geworden. We gaan naar de coiffeur, de Jos gaat naar de Juan zijne kapper en ik naar die van Naty en we zijn naderhand alle twee content. We wandelen nog eens door Belgrano en gaan nog maar eens een ijsje eten en dan trekken we terug naar de Juan. Daar is inmiddels een hoop familie van Naty aangekomen en het is er een gezellige drukte en de vader van Naty komt speciaal om afscheid van ons te nemen. We gaan op tijd naar bed want morgenvroeg om half 7 rijden we naar Cordoba.

Donderdag 11/02

We zetten de Juan uit zijn bed en laden onze koffers in zijn auto, wij rijden niet met de Josmobiel naar Cordoba want het is echt niet te doen met al die politiecontroles. In de stad Cordoba moet je bijna elke kilometer stoppen voor controle en omdat onze auto maar voor twee personen is vindt de Juan het verstandiger om gewoon met zijn auto te rijden. Op de luchthaven drinken we samen met de Juan nog een koffie en nemen dan afscheid van hem, we zullen hem missen want het is echt een ongelooflijk goeie en grappige mens. Na een uurtje vliegen zijn we in Buenos Aires en dan gaat het richting Castelar Hotel, we hopen dat het hotel toegankelijk is voor de Jos, ze hebben ons gezegd van wel maar je moet dat altijd afwachten. Het Castelar Hotel is echt een supermooi, sjiek oud hotel en het is toegankelijk, we hebben een grote kamer en de Jos kan zelfs in de badkamer. We wandelen een beetje door Buenos Aires en bewonderen de prachtige, oude gebouwen, hier zie je echt dat Argentinië ooit een rijk land was. ’s Avonds eten we in een grappig restaurantje, je blijft er rondkijken want de muren en de plafond hangen vol met van alles en nog wat.

Vrijdag 12/02

Vandaag willen we wat gaan winkelen in Buenos Aires maar het is echt bloedheet, de thermometer wijst 35° aan en het voelt, hier in de stad, aan als 45°. We lopen wat door het winkelcentrum (met airco) ik vind niet direct iets naar mijn goesting en een uur later ben ik het al beu, het zou ook jammer zijn om in zo een mooie stad je tijd te verdoen met winkelen. We wandelen naar de Plaza de Mayo en gaan de kathedraal bezoeken, daar is het ook koel en het is een stuk interessanter dan het winkelcentrum. ’s Avonds eten we een hapje ergens op een pleintje en daar worden we geconfronteerd met de armoede in Buenos Aires, de kinderen uit de sloppenwijken komen langs de tafels en ze vragen geen geld maar de overschot van je eten. De Jos stopt met eten en hij geeft de helft van zijn pizza aan de kinderen, als we weggaan roepen en wuiven de kinderen hem na, het is echt triest. Voor we naar het hotel gaan willen we nog even een wijntje gaan drinken bij café Tortoni, het bekendste café van Buenos Aires. De mensen staan aan te schuiven om er binnen te kunnen maar het is meer dan de moeite waard ook. Café Tortoni is van 1858 en heeft een rijke geschiedenis, het interieur is schitterend en vroeger werd het vooral bezocht door intellectuelen, politici en artiesten.

Zaterdag 13/02/10

Nog een dagje Buenos Aires, om ons alvast te laten wennen aan de taal hebben ze een hele bus Hollanders in het hotel gedropt (geen commentaar). Wij wandelen vandaag naar de wijk San Telmo, het is een heel stuk wandelen maar het is warm en met de taxi is voor de Jos ook niet gemakkelijk. San Telmo is gezellig, het lijkt op een dorp in een stad, er zijn veel antiekwinkeltjes en kleine cafeetjes. Op de Plaza Dorrego wordt er volop tango gedanst en het is echt prachtig om naar te kijken, de Argentijnen dansen de tango echt met overgave en met heel veel passie. We drinken nog een koffietje bij Plaza Dorrego, een cafeetje met een prachtig, oud interieur en het ruikt er naar tango. We wandelen nog even langs Puerto Madero, we zijn daar eens met Liesbeth en Weking geweest en toen was het zo een beetje, het nieuwe trendy Buenos Aires maar nu is alles daar gesloten en verlaten. Vanavond zoeken we nog eens een gezellig restaurantje op en morgenvroeg gaat het richting luchthaven.

Zondag 14/02

NIEUWMOER HERE WE COME

We zijn op Ezeiza, de internationale luchthaven van Buenos Aires en we zijn vertrekkensklaar. We zijn blij om onze kinderen, familie en vrienden terug te zien maar we verlaten Argentinië toch met een beetje spijt in ons hart. We hebben genoten van onze reis, 11 maanden rondreizen in Zuid Amerika, het was een ongelooflijke ervaring, 11 maanden leven in en met de natuur. We hebben vooral genoten van de indrukwekkende natuur en van de warme, hartelijke Zuid Amerikanen. We zeggen ons zigeunerleven even vaarwel maar niet voor heel lang, in september zijn we terug in Argentinië.

Bedankt, alle mensen die onze blog gevolgd hebben en ons regelmatig een berichtje gestuurd hebben.

Anoniem zei

Een goei vlucht en doe ze de groetjes op de Nieuwmoer he Hopelijk heeft iedereen drank en eten ingeslagen om jullie te ontvangen:-)
dikke kus
ils xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Winde zei

daar moogt ge zeker van zijn.
Ils, gij zijt ni de enige met een goei hart hoor ;)
Allee. We zullen ook wa voorzien als gij langskomt.

Wij brengen straks alvast een bezoekje op de zilverenhoek.
Tot dan Elly en Jos

XXXXXXXXXXXXXXXXXX

Anoniem zei

Ha, ik ga da onthouden he Winde ;-)en ik breng deze keer ons kokske mee ( Ijang ) want die denkt dat ze iedereen in Belgie al kent ;-)

groetjes
ils xxxxxxxxx

Elly,Jos
Me alegra mucho que ya esten de Belgica con su familia, disfruten mucho y los esperamos nuevemante por sud america.
Un fuerte abrazo
Gaby, Nico, Bryan, Thiago, Gustavo

Anoniem zei

sech eeiii! Waar blijven die updates uit Belgie?

www.waypoints.ch zei

Hallo Jos, liebe Elly
Wir hoffen es geht euch gut und ihr landet bald wieder wohlbehalten in Argentinien.
Bis 06.09. stehen wir noch in Belgrano und dann geht es für uns weiter nach Buenos Aires. Um den 20.09. verschiffen wir nach Europa. Nächstes Jahr fahren wir über Russland, Mongolai, China nach Thailand.
Euch wünschen wir noch viele schöne Reisen mit netten Begegnungen.
Hasta pronto, die Nomaden

Unknown zei

Hi Jos en Elly

Komen jullie nog naar de US?
wat is je email adres? ik heb wat vragen over je josmobiel?

Thijs
Virginia Beach VA USA
4thijs@gmail.com

Liesbeth zei

He ma, waar blijft dat eerste verslag. 't is ondertussen toch al 35u geleden dat we u aan de gate hebben afgezet, dus laat maar komen he...