dinsdag 24 juli 2012

Bannf en Jasper Nationaal Park

Donderdag 19 juli

Het is vandaag echt zonnig en warm en daarom gaan we niet te veel  in de auto zitten, we blijven in Yoho Park en vinden een mooi plekje aan Faeder Lake. Faeder Lake heeft een onwaarschijnlijk mooie kleur, je kan er uren naar blijven kijken.  Het water van het meertje lokt en ik probeer er een stukje in te gaan maar ik kom echt niet verder dan tot mijn knieën, een paar struise gasten nemen een flinke aanloop en duiken in het meertje, ik heb nog nooit iemand zo naar adem zien snakken en zo snel terug uit het water zien komen maar ze hebben het toch gedurfd.  ’s Avonds rijden we terug naar Lake Louise voor een slaapplaats, in Lake Louise zijn 2 veel te dure campings maar er is ook een overflow parking waar je gratis mag staan als de campings vol zijn.  Het grappige is nu dat iedereen gewoon direct naar de overflow parking rijdt en wij doen dat dus ook, het staat hier goed vol en waarschijnlijk zal dat wel niet blijven duren maar wij hebben vannacht toch een gratis plekje. Als de campings kwaliteit/prijs beter waren was dat heel anders maar in Canada zijn de campings gewoon te duur. In de USA werken ze, op de campings, in de Nationale Parken met een systeem van Volunteers (vrijwilligers) en dat is echt een supergoed systeem. De volunteers zijn altijd overenthousiaste gepensioneerden die de campings en heel het park met hart en ziel onderhouden, dus alles is altijd kraakproper en perfect in orde.  Aanpassingen voor gehandicapten zijn in de USA ook perfect en dat laat hier ook te wensen over dus gaan we proberen om zo weinig mogelijk uit te geven aan de campings hier.

Vrijdag 20 juli

We rijden door Jasper Nationaal Park met de machtige bergen van de Rocky Mountains overal rondom ons,  Jasper NP is veel rustiger en natuurlijker dan Bannf en we genieten van de schitterende landschappen, de kristalheldere meertjes die verscholen liggen tussen de dennenbomen en de kolkende rivieren.  Bij Columbia Icefields heb je een mooi zicht op de gletsjers, er zijn speciale bussen om tot op de gletsjers te rijden,  de Jos krijgt al kou bij het gedacht dat hij in de sneeuw moet, hij krijgt het wel warm als hij de bussen ziet waar ze mee naar boven rijden zoiets zou hij ook wel willen hebben.  We beginnen uit te kijken naar een plekje om te overnachten en we vinden een picknick plaats bij de rivier maar tegen de avond komt er een Ranger en we mogen er niet blijven dus vannacht wordt het toch een camping.

Zaterdag 21 juli

Als we wakker worden tikt de regen op het dak van de Josmobiel en het ziet er niet naar uit dat het direct gaat veranderen.  Op weg naar het stadje Jasper stoppen we even bij de Atabasca watervallen en ook die is nu op zijn mooist met de hoge waterstand van de rivieren. We blijven nog even babbelen met een groep jonge Nederlanders die met de rugzak door Canada trekken, ze klagen ook over de prijzen en we hebben ze enkele tips en plekjes gegeven waar ze heel blij mee zijn.  Vlak voor Jasper komt er een zwarte beer uit het bos gewandeld, we kunnen hem niet heel goed zien door het lange gras maar dan nog, het zijn toch prachtige beesten.  In Jasper doen we eerst wat boodschappen en brengen een bezoekje aan de wasserij, heel het stadje is één rij met winkeltjes en restaurantjes dus er is altijd wel iets te zien.  We blijven lang rondhangen in Jasper en besluiten om gewoon in een rustige straat te parkeren en daar te overnachten.

Zondag 22 juli

Vandaag rijden we naar Maligne Lake, een stukje van Jasper NP dat we nog niet gezien hebben.  Maligne Lake is een mooi meertje verscholen tussen de besneeuwde Rockies,  er zijn boottochten over het meer maar als we vragen of de boten toegankelijk zijn zeggen ze, heel onverschillig, dat het te moeilijk is.  Weer een enorm verschil met onze boottocht op Lake Powell, USA waar ze hemel en aarde bewogen om de Jos aan boord te krijgen en als hij aan boord was nog tien keer zijn komen vragen of hij wel tevreden was met zijn plekje.  ’s Middags stoppen we bij een prachtig plekje aan de rivier en blijven er een hele tijd in het zonnetje zitten, het is er druk want de meeste picknickplaatsen aan de rivier zijn afgesloten door de hoge waterstand.  Bij Maligne Canyon besluit ik een wandeling door de canyon te maken, de Jos gaat mee zover hij kan en ik volg de rivier.  De weg gaat steil naar beneden en hier en daar zijn er trappen, de canyon is soms heel smal en heel indrukwekkend met de rivier die erdoor gebulderd komt.  Omdat ik vergeten was dat ik heel die afstand terug omhoog moest was de Jos ongerust en ik pompaf toen ik terug bij de auto kwam.  We rijden terug naar Jasper en parkeren op dezelfde plek als gisterenavond om te slapen.

Maandag 23 juli

Als ik ’s morgens in Jasper ga winkelen is de lucht zo donker als de nacht, in de winkel is iedereen aan het praten over het weer.  Het zou vandaag enorm gaan regenen en onweren hier in Jasper, ze voorspellen minstens 10 cm regen en met de hoge waterstand van de rivieren is dat gevaarlijk dus zijn ze hele stukken van het park aan het afsluiten.  Wij wilden eigenlijk van Jasper terug naar Bannf en zo terug naar Calgary maar we nemen een andere weg via Edmonton.  ’s Middags hebben de buien ons ingehaald en rijden we door de stromende regen maar hier is nergens gevaar voor overstromingen. We slapen in Red Deer op de parking van Wal-Mart.

Dinsdag 24 juli

Het regent nog steeds als we opstaan en dat blijft duren tot na de middag maar dat is niet erg want op dit stuk is er toch niet veel te zien, buiten hier en daar een boerderij en grote graanvelden.  We stoppen in het plaatsje Brooks waar we een aquaduct gaan bekijken van rond 1900, het aquaduct is 3 km lang en is aangelegd om het water van Bow River naar de droge prairie te brengen.  Omdat de gronden van de prairie bevloeid werden konden ze meer immigranten naar dit deel van Canada lokken.  Het aquaduct heeft zijn werk gedaan tot in de jaren 70 en is toen vervangen door een groter kanaal.

ils zei

Sech de volgende keer maakte maar da ge een slaapkamer achter de josmobiel hangt zelle ,..Ik ga ook eens een stukske meerijden . Tja Elly, als ge bergaf gaat en dan terug draait , dan moete bergop he. Ik heb da ook nog maar pas geleerd hoor

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Winde zei

Wat een geluk dat wij enkel maar een vissenHEUVEL hebben dan.