dinsdag 3 september 2013

Cape Breton en Bay of Fundy

Vrijdag 30 augustus

Vannacht hebben we beschutting gezocht voor de storm op een kleine camping van het Nationaal Park en we waren schijnbaar niet de enigen. Op de camping staat een gebouw waar de mensen met een tent hun spullen kunnen zetten, als ik daar ’s morgens om water wil gaan zie ik dat het vol mensen in slaapzakken ligt. Het blijft de hele dag regenen en er hangt een dikke mist zodat we de zee amper kunnen zien, van walvissen kijken zal vandaag niet veel komen dus gaan we maar wat kilometers doen. Tegen de avond parkeren we de auto in een klein dorpje, op het pleintje bij de kerk, we staan daar samen met een Amerikaans koppel uit Nebraska. Omdat het nog steeds regent en waait zetten we de auto’s naast mekaar en als we dan onze ramen open doen kunnen we gezellig babbelen met de Amerikanen.

Zaterdag 31 augustus

Het is nog altijd miezerig weer als we opstaan en we gaan op ons gemakske boodschappen doen, in de supermarkt is het droog.  Tegen de middag trekken de wolken weg en komt de zon er volop door, hier willen we van profiteren en dus kijken we uit naar een mooi plekje.  Een half uurtje later komen we bij een droomplekje, vlakbij een strandmeer en in de verte zie je de zee.  We pakken onze zetels uit en installeren ons in het zonnetje, als Jos ook nog een arendsnest in de bomen ontdekt besluiten we hier ineens maar te blijven voor de nacht ook. Tegen de avond krijgen we bezoek van de buurvrouw, ze heeft een eindje verderop een Bed & Breakfast en we spreken af dat we morgenvroeg bij haar komen ontbijten.

Zondag 1 september

Gelukkige verjaardag Magda.

Geen zon vanmorgen maar wel een stevige regenbui. We rijden naar Terri om te gaan ontbijten en daar worden we goed ontvangen met spek en eieren, het is er gezellig en we blijven er dan ook een paar uur hangen. De B&B is fantastisch gelegen, aan het water, en Terri is een geweldige gastvrouw. Voor diegenen die naar Nova Scotia willen komen: Bed & Breakfast Fisherman’s Crossing in Lakevale, ze heeft 2 kamers maar mobilhomes zijn er ook altijd welkom. We nemen afscheid van Terri en rijden door de stromende regen verder, op een gegeven moment moeten we zelfs aan de kant want je ziet geen hand voor je ogen meer.  ’s  Namiddags klaart het nog heel eventjes op en we zien zelfs een paar walvissen zwemmen , even later is het weer uit met de pret en komt de regen weer met bakken uit de hemel. We doen op deze manier wel redelijk wat kilometers en morgen willen we naar de andere kant van Nova Scotia rijden in de hoop op beter weer, gelukkig is het helemaal niet koud. ’s Avonds zetten we de Josmobiel , in een klein dorpje, op de parking van een museum en hopen wakker te worden met een zonnetje.

Maandag 2 september

Het is nog altijd zwaar bewolkt als we opstaan, als we onderweg zijn naar de Bay of Fundy valt er af en toe een beetje regen.  In de Bay of Fundy heb je de grootste getijdenverschillen ter wereld, het is dan ook enorm want het verschil tussen eb en vloed gaat tot 17 meter.  We zitten bij de rivier te kijken en als het water opkomt stroomt het met een ongelooflijke snelheid het land in en bij eb liggen alle haventjes droog.  Ik zou hier geen huis aan het strand willen hebben want je zit een groot deel van de dag tegen een enorme slijkpoel aan te kijken, het water heeft een roodbruine kleur door al de modder die meegesleurd wordt.  In de namiddag is het droog genoeg om wat buiten te zitten en onze barbecue aan te steken, dat is een meevaller. Tegen de avond parkeren we weer op een pleintje bij de kerk en al gauw hebben we de buren op bezoek, we zijn van harte welkom en ze vragen of we elektriciteit of water nodig hebben.  Dat vinden wij het geweldigste aan het wildkamperen, er komt altijd wel iemand langs om een praatje te maken of om wat tips over de omgeving te geven.

Dinsdag 3 september

Gelukkige verjaardag Kevin

Regen, regen en nog eens regen. Zo stilaan zullen al de waterputten in Nova Scotia wel terug op peil zijn en mag het stoppen met regenen, tegen de middag doet het dat ook.  Bij zijn aangekomen in Hal’s Harbour, een piepklein haventje met een groot getijdenverschil en het is hoog water als we aankomen.  We hebben uren de tijd tot het weer eb is en de verse kreeft is juist van de boten binnen gebracht, dat is geen moeilijke keuze.  We kiezen alle twee een kreeft uit, brengen ze zelf naar de keuken en een beetje later genieten we van de verse kreeft.  Vroeger was kreeft hier eten voor de arme mensen, de kinderen van de bedienden kregen boterhammen met kreeft mee naar school, er werd hier zoveel zalm en heilbot gevangen en kreeft was gewoon iets wat je opraapte als het eb was. Het water is inmiddels aan het afgaan en het stroomt met grote snelheid de haven uit, een beetje later liggen de boten allemaal op het droge.  We hebben de hele dag al bezoek van mensen uit het dorp hier en we horen hier geweldige verhalen die, naarmate er meer bier uit onze ijskast verdwijnt, steeds sterker worden.  Omdat we hier heel de dag hebben rondgehangen en serieus verbroederd hebben met de Canadezen blijven we hier in het haventje overnachten. Nova Scotia is een boondock paradijs.

Anoniem zei

Mannen , ik ben er ook bij zelle. Tot in Austin hee. Hier is het al heel de zomer een lekker 100F. Audoe Margot

ils zei

Hahaha, de josmobiel tegen nen anderen RV zetten om te kunnen buurten . Da vind ik een echt Ellyke doen:-))
Ja , ik ben er ook bij maar dieen draai naar Thailand hebben jullie juist gemist;-)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Ton en Anneke zei

Hallo Elly en Jos,

Fijn dat jullie weer aan het reizen zijn. Alleen het weer moet wat beter worden. Wij zijn in Flagstaff/Arizona waar het ook regent. En dan te bedenken dat wij gisteren bij de Grand Canyon waren met een temperatuur van bijna 40 graden.
Geniet van alle kleine en grote dingen die op jullie weg komen. Veel liefs en een hug van