vrijdag 13 september 2013

South Shore - Nova Scotia

Woensdag 4 september

Vandaag gaan we eens tijd nemen om onze was te doen, eerst doen we de boodschappen en daarna naar de laundry. Terwijl we wachten op onze was krijgen we gezelschap van een Canadees, hij wil foto’s maken van onze auto en denkt dat de naam Josmobiel, achter op onze auto, de naam van het fabriek is waar de auto gemaakt is. De zon schijnt en wij rijden verder naar Port Royal, een Franse nederzetting uit 1635, we maken een wandeling langs de gerestaureerde huisjes maar ik vind dat het nogal een hoog  Bokrijk-gehalte heeft.  Onderweg stopt de Jos nog bij een elektriciteitscentrale die werkt op de getijden verschillen, terwijl hij die bezoekt blijf ik in het zonnetje wat lezen. In Bear River vinden we een plekje om te overnachten, we zetten ons in een parkje bij de rivier. Bear River is een heel speciaal dorpje en er lopen ruige figuren rond en alhoewel we er niks van verstaan klinken ze heel vriendelijk.

Donderdag 5 september

Goed geslapen in Bear River, we hebben de kust aan deze kant van Nova Scotia wel gezien en willen dwars door het land naar de Zuidkust rijden.  De kust aan deze kant is, op een paar mooie plekjes na, heel saai en we besluiten om naar Nationaal Park Kejimkujik, te rijden. Inmiddels is het weer serieus aan het regenen en als we het park binnen zijn is het aan het gieten.  We nemen voor vannacht een plekje op de camping van het NP, dit is nog maar onze 3de camping op Nova Scotia. We krijgen een mooi plekje vlakbij de aangepaste douche en die is echt super aangepast, eigenlijk een beetje overdreven want de Jos, Jos F. en de Pascal zouden hier gemakkelijk met zijn drieën tegelijk kunnen douchen.  Kejimkujik moet je eigenlijk per kano bezoeken want 80% van het park is alleen per kano toegankelijk maar er zijn toch een paar mooie off-road wegen waar we gretig gebruik van maken. Het is gestopt met regenen en er komt een aarzelend zonnetje tevoorschijn, voor de rest van de week zien de voorspellingen er goed uit.

Vrijdag 6 september

Gelukkige verjaardag Ria H.

Met een stralende zon vertrekken we uit Kejimkujik NP en volgen de Mersey River. We hebben nog maar een dik uur gereden als we een schitterend plekje zien aan de overkant van de Mersey River. Aan de rand van het dorpje Milton ligt een klein parkje aan de rivier en we besluiten er te blijven en van het goeie weer te genieten.  We krijgen al snel bezoek van mensen uit het dorp en we vragen hen of we hier kunnen overnachten. Ze denken dat niemand er een probleem van maakt en als dat toch moest gebeuren geven ze ons hun adres dan kunnen we daar gaan slapen, we hebben al snel een paar adressen waar we zo naar toe kunnen in geval van nood.  Het zonnetje blijft heel de dag schijnen maar ’s avonds koelt het heel snel af, niemand komt ons hier weg sturen dus we blijven aan de rivier overnachten.

Zaterdag 7 september

We hebben van één van de mensen in Milton een tip gekregen over een klein strandje op 25km hiervandaan, volgens hem kunnen we daar ook zonder problemen staan.  In Beach Meadows vinden we al gauw het kleine parkje, vlakbij het strand.  Het weer is vandaag zo goed dat we echt op het strand kunnen liggen, we hebben het strand heel de voormiddag voor onszelf en dat is zalig, zo’n privéstrand.  ’s Middags komen er een paar dappere mensen zwemmen en er komen nog twee mobilhomes in het parkje gereden.  Als je het parkje binnenrijdt dan hangt er een bord “No Camping” maar volgens de mensen hier moet je daar niet op letten. ’s Avonds komt er een politieauto in het parkje gereden en we denken : lap, we kunnen verhuizen maar de agent wuift heel vriendelijk naar ons en de andere mobilhomes en rijdt gewoon verder. De mensen hier op Nova Scotia zijn heel relaxed en schijnen zich nergens druk over te maken.

Zondag 8 september

We rijden naar Liverpool om wat boodschappen te gaan doen en om nog eens fatsoenlijk internet te zoeken, wat hier niet meevalt.  Bij het Tourist Info Center hebben we eindelijk goei internet te pakken en kunnen we het thuisfront nog eens bereiken, ik ben heel blij dat ik mijn kinders nog eens gehoord heb en dat alles ok is met hen en dat met de rest van de familie ook alles goed is. Het is inmiddels beginnen regenen en we rijden de andere kant op dan gepland was.  Tegen de avond vinden we weer een klein parkje aan de Sable River maar het is te koud om buiten te zitten dus nestelen we ons lekker in de Josmobiel met een boek.

Maandag 9 september

We worden wakker met een stralende zon en besluiten terug naar Beach Meadows te rijden en terug op ons plekje bij het strand te gaan staan.  Het weekend is voorbij en nu is er helemaal niemand meer in het parkje en af en toe komt er eens iemand met de hond op het strand gewandeld. Het is een prachtige dag, in België zou het strand bomvol liggen maar hier hoor of zie je bijna niemand. ’s Middags steken we onze barbecue aan want we weten, uit ervaring, dat het tegen avond enorm afkoelt en we genieten van een lekkere Rib-eye steak. Volgens de buurvrouw, die vlak achter het parkje woont, zien de weersvoorspellingen er goed uit en zou het nog zeker een hele week goei weer blijven.

Dinsdag 10 september

We vertrekken uit Beach Meadows en vervolgen onze weg langs de Zuidkust van Nova Scotia, hier zijn de stranden en de baaien echt veel mooier dan aan de andere kant van het eiland.  We hebben onderweg een tip gekregen dat we zeker het plaatsje Blue Rocks moeten bezoeken, het ligt een eindje van onze weg af en normaal waren we daar voorbij gereden. Blue Rocks heeft het mooiste, kleine haventje wat ik ooit gezien heb, het is echt een plaatje, we zijn blij dat we die omweg gemaakt hebben.  We maken nog een wandeling in het stadje Lunenburg en als ik daar naar de bank ga, zie ik dat ik één van mijn Visa kaarten kwijt ben. We starten een zoekactie in de Josmobiel maar ze duikt nergens meer op, de Card Stop die 24/24 u bereikbaar is, is dat nu dus niet maar we sturen een mail naar de bank en hopen dat het opgelost is. Met al dat gedoe is te laat geworden om een mooi plekje voor de nacht uit te zoeken en daarom parkeren we gewoon op een pleintje bij een kerk en kruipen in ons bed.

Woensdag 11 september

We hebben al terug een mail van de bank gekregen, alles is geregeld en de kaart is geblokkeerd dus kunnen we met een gerust hart verder.  We rijden, met een slakkengangetje, verder langs de South Shore en we genieten volop. De Zuidkust heeft een heel grillige kustlijn, de zee komt dikwijls heel ver het land in en vormt honderden schitterende, kleine baaien.  ’s Middags vinden we een prachtig plekje aan zo’n verscholen baai en daar blijven we een paar uurtjes van de zon en het uitzicht genieten.  We kijken op onze landkaart en zien dat er nog enkele andere baaien in de buurt liggen, we volgen een klein weggetje langs al die kleine strandjes en haventjes en tegen de avond rijden we over de grote baan terug naar ons plek van deze middag om te overnachten.  Voor we in ons bed duiken krijgen we nog wat bezoek en geven nog wat rondleidingen in de Josmobiel.

Donderdag 12 september

Het is warm op Nova Scotia, de lucht zit helemaal dicht maar het is drukkend warm.  We rijden in een klein Provinciaal Pakje aan een meer en daar gaan we vandaag gewoon blijven zitten. We krijgen bezoek van een koppel en die vertrekken volgende week op reis naar Europa, Brugge staat natuurlijk op hun programma.  Het parkje sluit om 7 uur dus moeten we een ander plekje zoeken om te overnachten, een paar dorpjes verder vinden we een rustig pleintje weeral vlakbij de kerk. Na een half uurtje krijgen we bezoek van de buren en die vragen of we elektriciteit eten of drinken nodig hebben, echt vriendelijke mensen op Nova Scotia.